Jak podano, już nie przyjazna atmosfera ani możliwość zdobycia doświadczenia, lecz wysokie zarobki znalazły się na pierwszym miejscu listy czynników ważnych dla zaczynających pracę młodych ludzi – wynika z tegorocznej edycji raportu „Młodzi Polacy na rynku pracy”, wspólnego projektu firm PwC, Well. hr i Absolwent Consulting, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza.
"W poprzednich edycjach raportu wysokie zarobki zajmowały w tym zestawieniu drugie–trzecie miejsce, a w tym roku okazały się kluczowe dla niemal 57 proc. młodych (o 10 pkt proc. więcej niż rok wcześniej). Badano 2 tysiące Polaków do 27. roku życia" - wskazano.
Dodano, że takie podejście młodych ludzi nie dziwi Andrzeja Kubisiaka, zastępcy dyrektora ds. badań i analiz w Polskim Instytucie Ekonomicznym (PIE). Według niego to bardzo racjonalna strategia w warunkach wysokiej inflacji i szybko rosnących kosztów życia. Jak przypomina ekspert PIE, podstawowe koszty wkraczania w dorosłość (w tym te związane z mieszkaniem), które już wcześniej były wysokie, teraz jeszcze bardziej poszły w górę.
Jak pisze "Rz", dlatego też szukanie jak najwyższych zarobków to rozsądne podejście. Co więcej, sprzyja mu dobra koniunktura na rynku pracy, gdzie firmy konkurują o pracowników.
"Niedobór pracowników ułatwia młodym ludziom znalezienie pracy, która – obok dobrego wynagrodzenia – pozwoli też zdobyć praktykę w wybranym zawodzie. Jak zwracają uwagę autorzy badania, po raz pierwszy od trzech lat młodzi Polacy optymistycznie patrzą w przyszłość – prawie dwie trzecie badanych (64,2 proc.) uważa, że w porównaniu z rokiem ubiegłym ich szanse na rynku pracy się poprawiły. Potwierdzają to także dane portalu Pracuj.pl, gdzie w maju ukazało się ponad 15 tys. ofert dla asystentów, stażystów i juniorów, czyli na stanowiska zajmowane zazwyczaj przez osoby wchodzące na rynek pracy" - czytamy.
"To o 81 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Na same stanowiska stażystów i praktykantów między styczniem i majem 2022 r. ukazało się o 73 proc. więcej ofert niż rok wcześniej" – mówi, cytowana przez "Rz", Aleksandra Skwarska, menedżerka ds. PR & CSR w Grupie Pracuj. (PAP)
Autor: Marek Siudaj
mmi/