Studenci wygrali na loterii. Pomogła im sztuczna inteligencja
Trzech studentów matematyki i fizyki z południa Włoch wygrało około 50 tysięcy euro dzięki mechanizmowi sztucznej inteligencji, który analizuje prawdopodobieństwo wylosowania konkretnych liczb. "Posłuchali mojej rady i połączyli ją z ich wiedzą" - powiedział właściciel kolektury, gdzie padła wygrana.

Dziennik "La Repubblica" podał, że studenci Uniwersytetu w Lecce w Apulii dwukrotnie wygrali pieniądze w grze Lotto w kolekturze, położonej blisko ich Wydziału Matematyki i Fizyki.
Gazeta podkreśliła, że do tej informacji należy podejść z ostrożnością, bo nie istnieje naukowa metoda, która zapewni wygraną na loterii.
Ale w tym, co udało się młodym Włochom, nauka odegrała fundamentalną rolę - dodano.
Troje młodych ludzi opracowało system sztucznej inteligencji, który dokonał analizy historycznego prawdopodobieństwa wylosowania liczb, a więc na podstawie wyników z przeszłości.
Kiedy po raz pierwszy studenci zastosowali system, wygrali 4500 euro. Po tej pomyślnej próbie postanowili powtórzyć swoją metodę i trochę ją udoskonalili. Za drugim razem wygrali około 43 tysięcy euro.
Sztuczna inteligencja i ludzka pamięć
Za ich sukcesem, podkreślił dziennik, stoi nie tylko AI, ale także wiedza, intuicja i pamięć właściciela kolektury. Autorzy eksperymentu przyszli do niego prosząc o informacje na temat losowanych liczb i pytali, czy warto skreślać te, które od dawna nie padły.
#lotto, chiedono i numeri a #chat gpt e vincono: colpo groppo di tre studenti universitari https://t.co/EqG6HKgUUy
— Leggo (@leggoit) March 5, 2025
Rady, których im udzielił, wykorzystali studiując system liczbowy i trzymając się jednocześnie założenia, że nie istnieje żadna zwycięska metoda.
"Wiemy dobrze, że Lotto to gra przypadkowa, ale chcieliśmy zrozumieć, czy dzięki AI możliwe będzie ustalenie tendencji, które mogłyby być przydatne. Tę naszą ciekawość zamieniliśmy w mały eksperymentalny projekt"- powiedzieli młodzi naukowcy.
Przyznali, że wykorzystali podpowiedź swojego doradcy z kolektury, który zasugerował im, by stawiali na często losowane liczby, a nie na te, które rzadko padają. (PAP)
sw/ zm/ know/