Prezes ZNP: szkoła powinna uczyć krytycznego myślenia, a nie przedstawiać gotowe recepty

2022-08-27 11:22 aktualizacja: 2022-08-27, 15:40
Szkoła podstawowa im. Macieja Rataja w Lublinie. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
Szkoła podstawowa im. Macieja Rataja w Lublinie. Fot. PAP/Wojciech Pacewicz
Szkoła powinna uczyć krytycznego myślenia, komunikacji, kooperacji, kreatywności, a zamiast tego spotykamy się z gotowymi receptami, gotowymi propozycjami interpretacji faktów historycznych, które są zawarte w podręczniku do historii i teraźniejszości - mówił w sobotę prezes ZNP Sławomir Broniarz.

W sobotę w Ślesinie koło Konina (Wielkopolskie) odbywa się konwencja Lewicy "Przyjazna szkoła", gdzie ugrupowanie przedstawia swoje pomysły na edukację. Wśród gości wydarzenia jest m.in. prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Podczas swojego wystąpienia Broniarz zwracał uwagę na trudności, z którymi polskie szkoły zetkną się wraz z 1 września, a są nimi m.in. brak nauczycieli, a także niskie nakłady na edukację.

Prezes ZNP ocenił, że obecna podstawa programowa jest zła i przestarzała. Jak podkreślił, odbiera ona czas nauczycielowi na relacje z uczniami, bo musi on gonić za podstawą programową, bo jest z niej rozliczany.

"Szkoła powinna uczyć krytycznego myślenia, komunikacji, kooperacji, kreatywności, a z czym się spotykamy? Z gotowymi receptami, gotowymi podpowiedziami, które zawarte są choćby w podręczniku do historii i teraźniejszości" - mówił Broniarz. "Ten przedmiot niejako zwalnia ucznia z myślenia. Mamy tam gotową papkę, gotowe rozwiązania, gotowe propozycje interpretacji faktów historycznych" - ocenił.

Prezes ZNP zwrócił też uwagę, że zaczynający dzisiaj pracę jako nauczyciel absolwent uniwersytetu zarobi w szkole 3400 złotych brutto miesięcznie, co w zderzeniu z kosztami w dużym mieście są dramatycznie niskimi poborami. Z kolei pracownik z 20-letnim stażem, o czym mówił Broniarz, otrzymuje 4200 złotych. "Kogo zachęcimy do pracy w szkole? Kogo utrzymamy w tej szkole? Jak będziemy wynagradzać tych, którzy najwyższe w świecie kwalifikacje, o czym z dumą możemy mówić, a którzy zarabiają nagorzej?" - pytał.

"Jeśli nie zmienimy polityki edukacyjnej naszego państwa, jeśli nie zaczniemy prawdziwie inwestować w edukację od przedszkola po uniwersytety, jeśli nie zmienimy płac nauczycieli, jeśli nie unowocześnimy edukacji poprzez zmianę priorytetów, poprzez zmianę podstawy programowej, jeśli nie zerwiemy z ideologizacją życia szkolnego z czym dzisiaj dotkliwie się borykamy - to znajdziemy się na samym dnie" - ocenił prezes ZNP i podkreślił, że nikt z nauczycieli i uczniów tego nie chce.

Historia i teraźniejszość to nowy przedmiot szkolny, który będzie obowiązkowy dla wszystkich uczniów szkół ponadpodstawowych. Od 1 września będzie wprowadzany w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia.

Do tej pory resort edukacji dopuścił tylko jeden podręcznik do tego przedmiotu – autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego "Historia i teraźniejszość. 1945-1979". Wiele fragmentów publikacji wzbudziło kontrowersje. Pojawiają się zarzuty, że treść książki przypomina esej. Duże kontrowersje wzbudził fragment, w którym autor pisze o "produkcji ludzi".(PAP)

Autorzy: Grzegorz Bruszewski, Anna Jowsa

kgr/