Wiceminister infrastruktury: za rok drogą wodną do portu w Elblągu będą mogły wpływać "dziesięciotysięczniki"

2022-09-15 12:37 aktualizacja: 2022-09-15, 12:37
Teren budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej w miejscowości Skowronki. Fot. PAP/Adam Warżawa
Teren budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej w miejscowości Skowronki. Fot. PAP/Adam Warżawa
Za rok drogą wodną do portu w Elblągu będą mogły wpływać tzw. coastery, czyli "dziesięciotysięczniki" - zapowiedział w czwartek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Jak powiedział Gróbarczyk w TVP, po 17 września do Elbląga będą mogły wpływać jednostki o zanurzeniu do 2,5 metra, bo taki jest obecnie tor żeglugowy. "Już realizujemy pogłębienie kanału, czyli rzeki Elbląg oraz Zalewu Wiślanego do 5 metrów, tak jak śluza" - zaznaczył.

"Za rok o tej porze drogą wodną do portu w Elblągu będą mogły wchodzić coastery (statki kabotażowe, przemieszczające się w strefie przybrzeżnej między portami jednego kraju - PAP), czyli te +dziesięciotysięczniki+, bo tak zakładaliśmy, że będzie to maksymalna pojemność statków, które mogły być obsługiwane przez ten tor żeglugowy" - podkreślił wiceminister infrastruktury.

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie otwarty 17 września br.

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie otwarty 17 września br., co stanowi pierwszy etap budowy nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Cała inwestycja, na którą składa się pogłębienie drogi wodnej, budowa mostu w Nowakowie czy pogłębienie rzeki Elbląg, ma zostać zakończona w przyszłym roku.

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest priorytetową inwestycją, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego.

Po pogłębieniu toru wodnego, przez Zalew Wiślany będą do Elbląga mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m.

Nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji rządu. Ma ona wzmocnić suwerenność Polski i uniezależnić nasz kraj od decyzji rosyjskiej strony. Na przepłynięcie przez Cieśninę Piławską polskie jednostki musiały każdorazowo uzyskiwać zgodę Rosji. Po wybudowaniu kanału nie będą musiały tego robić. Dzięki przekopowi skróci się też droga jednostek płynących z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja wzmocni port w Elblągu i porty nad Zalewem Wiślanym.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

gn/