Royal Warrant of Appointment to nadawany od XV wieku certyfikat, który poświadcza, że dana firma dostarcza swoje produkty lub usługi brytyjskiej rodzinie królewskiej. Obecnie daje prawo do umieszczania na produktach i materiałach reklamowych królewskiego herbu. Oprócz Elżbiety II poświadczenia takie mogli wydawać również książę Filip i książę Karol. Po śmierci królowej wszystkie wydane przez nią rekomendacje wygasły, a posługujące się nimi firmy muszą ponownie wystąpić o ich nadanie do Karola III.
Royal Warrant of Appointment wydanym przez Elżbietę II mogło poszczycić się 620 firm, m.in. Heinz (ketchup, sosy, etc.), Elizabeth Arden (kosmetyki), Hunter (kalosze), Martini (wina), Twinings (herbaty) czy John Deere (maszyny rolnicze, leśne i budowlane). Teraz muszą usunąć ze swoich produktów królewski herb wraz ze słowami “z nadania Jej Królewskiej Mości”.
Firmy, które ubiegają się o rekomendację, muszą wykazać, że regularnie dostarczały produkty lub usługi rodzinie królewskiej przez co najmniej pięć z ostatnich siedmiu lat. Nie jest to jedyny warunek. Jak informuje Royal Warrants Holders Association, stowarzyszenie posiadaczy tego certyfikatu, „wnioskodawcy są również zobowiązani do wykazania, że mają odpowiednią politykę i plan działania w zakresie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju”.
Każdego roku przyznawanych jest około 30 rekomendacji i tyle samo jest wycofywanych - ich liczba mniej więcej stała i wynosi około 875. Zazwyczaj są wydawane na okres do pięciu lat. Na rok przed wygaśnięciem Royal Warrants Holders Association dokonuje ich przeglądu, aby ustalić, czy należy je odnowić. Podania rozpatruje Lord Szambelan.
kw/