Rząd przyjął projekt zwiększający ochronę klientów korzystających z usług na rynku finansowym

2022-10-11 18:37 aktualizacja: 2022-10-11, 18:38
Nowe rozwiązania wejdą w życie 1 stycznia 2023 roku. Fot. PAP
Nowe rozwiązania wejdą w życie 1 stycznia 2023 roku. Fot. PAP
Zwiększenie ochrony interesów klientów korzystających z usług podmiotów na rynku finansowym - przewiduje projekt noweli ustawy przyjęty we wtorek przez rząd - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Proponowane zmiany zakładają wzmocnienie działalności edukacyjnej i informacyjnej.

Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.

Projekt przewiduje zwiększenie ochrony interesów klientów

Projekt przewiduje zwiększenie ochrony interesów klientów, którzy korzystają z usług podmiotów na rynku finansowym - wskazano we wtorkowej informacji KPRM. Chodzi przede wszystkim o wzmocnienie działalności edukacyjnej i informacyjnej w tej dziedzinie.

Jak poinformowano, wprowadzone zostaną zmiany, które pozwolą na efektywniejsze wykorzystanie środków z Funduszu Edukacji Finansowej, co ma się przyczynić do zwiększenia kompetencji finansowych społeczeństwa. Zwrócono uwagę, że zadania związane z działalnością edukacyjną i informacyjną, dotyczącą rynku finansowego realizowane są obecnie przez Rzecznika Finansowego, który dysponuje środkami Funduszu Edukacji Finansowej (FEF), na wniosek Rady Edukacji Finansowej.

"Ze względu na wątpliwości dotyczące charakteru prawnego tego funduszu i możliwości dysponowania przez Rzecznika Finansowego środkami tego funduszu, konieczne jest przeniesienie realizacji tych zadań do ministra finansów" - przekazano. Dodano, że rozwiązanie to pozwoli na efektywne wykorzystanie środków z Funduszu Edukacji Finansowej.

Wprowadzone zostaną zmiany, które ułatwią planowanie działań Rzecznika Finansowego oraz umożliwią lepsze wykorzystanie jego zasobów. Przewiduje się m.in.: wprowadzenie rocznych deklaracji w zakresie opłat na finansowanie działalności Rzecznika i jego Biura; uelastycznienie sposobu wprowadzania zmian planu finansowego Rzecznika oraz możliwość powoływania przez Rzecznika pełnomocników terenowych.

Proponowane zmiany, jak stwierdzono, pozwolą Rzecznikowi "na efektywne planowanie jego działań", co ma się przyczynić do zwiększenia skuteczności i efektywności systemu ochrony klientów rynku finansowego.

Nowe rozwiązania wejdą w życie 1 stycznia 2023 roku

"Dynamiczny rozwój rynku finansowego, rozszerzanie usług finansowych oraz coraz większe ich skomplikowanie, wymagają wzmocnienia ochrony klientów, którzy korzystają z usług oferowanych na tym rynku, m.in. poprzez edukację finansową" - podkreślono. Dodano, że liczba skarg dotyczących naruszeń praw konsumentów, która wpływa do instytucji odpowiedzialnych za ochronę interesów konsumentów, "wskazuje na potrzebę wzmocnienia działalności edukacyjnej i informacyjnej, jeśli chodzi o ochronę interesów klientów podmiotów rynku finansowego".

Z Oceny Skutków Regulacji wynika, że w funduszu zgromadzono dotąd ok. 105 mln zł. Założono, że wydatki FEF na realizację zadań związanych z edukacją finansową będą wynosiły ok. 30 mln zł rocznie, czyli mniej więcej tyle, ile roczne przychody Funduszu.

Nowe rozwiązania wejdą w życie 1 stycznia 2023 r. z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw - poinformowano. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco

gn/

TEMATY: