Pracownia Social Changes na zlecenie portalu wPolityce.pl przeprowadziła badanie, podczas którego zapytała Polaków, jaki wpływ na ceny produktów i usług miałaby rezygnacja ze złotego i wprowadzenie euro w Polsce.
Największa grupa badanych – 61 proc. – uznała, że w wyniku przyjęcia euro nastąpiłby wzrost cen. Przeciwnego zdania było 11 proc. 4 proc. oceniło, że ceny by się nie zmieniłyby. 24 proc. badanych wskazało odpowiedź "trudno powiedzieć".
Portal dodał, że wzrostu cen po przyjęciu euro obawiają się elektoraty wszystkich największych partii politycznych.
"Wprowadzenie euro w Chorwacji potwierdziło, że rezygnacja z własnej waluty zawsze wiąże się z falą podwyżek. Takie były doświadczenia także innych narodów, choćby Słowaków czy Litwinów. Ceny rosną, równając do poziomów w Europie zachodniej. Płace, niestety, nie nadążają" – przypomniało wPolityce.pl.
Badanie zrealizowano metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) od 6 do 9 stycznia 2023 r. na panelu internetowym, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej (pod względem płci, wieku, wielkości miejsca zamieszkania) próbie Polaków. Udział w nim wzięło 1056 osób.
kw/