„Jako Polski Fundusz Rozwoju w ramach inwestycji w PESA czy szerzej, w ramach inwestycji kolejowych, inwestujemy w badania i rozwój nad wodorem. Stworzyliśmy pierwszą w Europie lokomotywę wodorową, która teraz przechodzi ostatni etap testów. Chcemy także zbudować pojazdy pasażerskie napędzane wodorem w perspektywie 2025 r. Chodzi o pojazdy zespolone, a więc pojazdy bez wydzielonej lokomotywy, bo istniejąca już lokomotywa służy do przewozów towarowych” – powiedział PAP prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Dodał, że PFR stara się zachęcić samorządy, aby składały pierwsze zamówienia na pojazdy pasażerskie, napędzane wodorem.
„Ostatnio organizowaliśmy konferencję z samorządami, bo najlepiej jest tworzyć konkretny produkt pod konkretne pierwsze zamówienie i zachęcaliśmy samorządy, aby skorzystały ze środków, które są na rozwój niskoemisyjnego transportu kolejowego i żeby zamawiały pojazdy pasażerskie o napędzie wodorowym” – powiedział Paweł Borys.
Jego zdaniem, takie zamówienia ze strony samorządów pomogłyby w wypracowaniu i rozwinięciu technologii wodorowych w przewozach.
„Takie pojazdy są droższe w wytworzeniu i eksploatacji, więc wymagają dofinansowania, ale chcemy, aby w tym transporcie kolejowym Polska miała własną technologię, jeśli idzie o przewozy towarowe pasażerskie” – powiedział prezes PFR. (PAP)
autor: Marek Siudaj
kw/