Firmy, których kierowcy protestują w Europie, pozostają cały czas w zainteresowaniu Inspekcji Transportu Drogowego. "Czynności kontrolne są realizowane zarówno w trakcie kontroli drogowych, jak i kontroli w siedzibach przedsiębiorstw" - podkreślili inspektorzy z GITD.
"Inspekcja Transportu Drogowego prowadzi szereg działań, które mają bezpośredni wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwo w ruchu i transporcie drogowym, ale równie na zapewnienie warunków dla przestrzegania zasad uczciwej konkurencji" – zaznaczył Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.
Według danych GITD w 2021 roku jedna z firm nie poddała się kontroli. Firma ta została ukarana karą finansową w wysokości 12 tysięcy złotych. Rok później Małopolski Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego przeprowadził kontrole w siedzibach trzech firm, sprawdzając, czy przedsiębiorcy wywiązują się z obowiązków wynikających z zapisów ustawy o transporcie drogowym. "Kontrole zakończyły się stwierdzeniem nieprawidłowości i nałożeniem w postępowaniu administracyjnym maksymalnych kar finansowych" - podał GITD.
"W trakcie kontroli przeprowadzonych w przedsiębiorstwach inspektorzy ITD stwierdzili szereg naruszeń przepisów Ustawy o transporcie drogowym. Dotyczyły one m.in.: nieprzestrzegania norm czasu jazdy i odpoczynku, wykonywania przewozu drogowego pojazdami nieposiadającymi aktualnych okresowych badań technicznych potwierdzających zdatność do ruchu drogowego, czy wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy przez kierowców nieposiadających ważnego świadectwa kierowcy" - przekazało biuro prasowe GITD.
Jak wynika z danych GITD za wszystkie stwierdzone naruszenia naliczono kary od 120 tys. zł do ponad 260 tys. zł. "W przypadku jednej firmy do 25 tys. zł, w przypadku dwóch kolejnych do 30 tys. zł" - poinformowało biuro prasowe GITD.
"Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Krakowie planuje przeprowadzenie kolejnych kontroli w przedsiębiorstwach. Chcemy sprawdzić, czy przedsiębiorcy wprowadzili działania naprawcze, czy przestrzegane są m.in. przepisy umożliwiające prawidłowe i bezpieczne wykonywanie pracy przez kierowców" – powiedział szef ITD Alvin Gajadhur.
Dodatkowo, niezależnie od czynności podejmowanych przez małopolską ITD, Biuro ds. Transportu Międzynarodowego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego weryfikuje, czy przedsiębiorcy spełniają nadal wymogi dobrej reputacji. Postępowania wszczęto ze względu na stwierdzone liczne
najpoważniejsze naruszenia oraz kilkadziesiąt kolejnych poważnych lub bardzo poważnych naruszeń.
Kontrole dotyczą przedsiębiorstw, których kierowcy od 20 marca prowadzącą strajk w strefie serwisowej w Graefenhausen (okolice Darmstadt). (PAP)
autor: Bartłomiej Figaj
dsk/