PAP: Kiedy MOL zakończy rebranding stacji przejętych od Grupy Lotos? Ile koncern będzie miał w sumie stacji paliw w Polsce po jego zakończeniu?
Richard Austen: Nasza umowa z PKN Orlen daje nam pewien czas na przeprowadzenie procesu rebrandingu, ale chcemy dokonać go możliwie szybko. Do końca 2024 r. planujemy zmianę szyldów na 80 proc. naszych stacji działających w Polsce. W tegorocznym okresie letnim, pierwszych 100 stacji powinno już funkcjonować pod marką MOL. Uruchomiliśmy już trzy nowe stacje – w Klemencicach, Przyjmach i Budykierzu, dogodnie zlokalizowane przy drogach ekspresowych S7 i S8. Dodatkowo, w ostatnim czasie nowy branding i odświeżony wystrój otrzymały także stacje w Radomiu i Elblągu.
PAP: Jakie wydatki pochłonie rebranding stacji w Polsce?
Richard Austen: Rebranding pojedynczej stacji w standardzie MOL to koszt rzędu 60-100 tys. dol., w zależności od stanu technicznego konkretnej placówki. Poza rebrandingiem, planujemy jednak szereg inwestycji w cyfryzację naszych stacji, a także komunikację oferty i samej marki, co pomoże nam w dotarciu do polskich konsumentów. Nie chcemy ujawniać konkretnych kwot, jednak w najbliższych latach będą to z pewnością znaczące wydatki.
PAP: Docelowo ile stacji paliw w Polsce chce mieć MOL? W jakim okresie koncern chce osiągnąć ten poziom?
Richard Austen: Docelowo, wszystkie 410 stacji kupionych od PKN Orlen w Polsce, będzie działać pod marką MOL. Na tych stacjach skupiamy w tej chwili nasze wysiłki. Dodatkowo, w ramach Grupy MOL, w południowej Polsce działa również 85 stacji pod marką Slovnaft Partner. W przyszłości będziemy badać możliwości konsolidacji również i tych placówek pod jedną marką. Wejście na rynek polski traktujemy, jako pierwszy krok. Docelowo chcemy zająć tu silną drugą pozycję, a do tego będziemy potrzebowali wzmocnić naszą sieć o kolejnych ok. 100 stacji. Nie narzucamy sobie deadline’u, najważniejsze dla nas teraz jest wprowadzanie marki i oferty dla klientów oraz partnerów i franczyzobiorców.
PAP: Czy w grę wchodzi zakup stacji od mniejszych, niezależnych operatorów?
Richard Austen: Przejęcia i akwizycje od lat stanowią istotną część strategii rozwoju MOL. Obserwujemy właśnie konsolidację rynku. Stale rozglądamy się za nowymi możliwościami, również w obszarach stacji paliw i usług konsumenckich.
PAP: Jak MOL zamierza zapewnić sobie przewagę konkurencyjną nad działającymi już w Polsce operatorami stacji paliw? (Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Naftowego po I kwartale tego roku największym operatorem stacji paliw w Polsce jest PKN Orlen - 1919 stacji, drygą pozycję zajmuje BP - 578, a trzecią Shell - 455 - PAP).
Richard Austen: Jako nowy gracz na rynku, planujemy znaczące inwestycje zarówno w rebranding, jak i cyfryzację operacji naszych stacji, ale też komunikację marketingową, która pomoże nam w dotarciu do polskich konsumentów. Jednocześnie, chcemy być atrakcyjnym partnerem dla przedsiębiorców, którzy obecnie działają pod szyldem własnym, lub innej sieci.
Stale rozszerzamy ofertę produktów i usług dostępnych na naszych stacjach. Chcemy możliwie najszybciej zaprezentować polskim konsumentom naszą wizję stacji przyszłości, wprowadzając standardy MOL na stacje w całym kraju. Wizja ta obejmuje m.in. paliwa EVO i EVO Plus, które dzięki zastosowaniu dodatków EVOTECH przyczyniają się do czyszczenia jednostki napędowej i ochrony jej części przed korozją. Jednocześnie, stopniowo wprowadzamy do Polski Fresh Corner. Jest to nowa w Polsce, jedna z najpopularniejszych w regionie sieć kawiarni, w której każdego roku serwujemy ponad 50 mln filiżanek kawy.
PAP: Czy MOL planuje budowę ładowarek dla pojazdów elektrycznych na swoich stacjach?
Richard Austen: W ramach MOL Group działa obecnie sieć ponad 200 punktów ładowania pojazdów elektrycznych, w tym 13 punktów w Polsce. Do roku 2025 zamierzamy rozszerzyć tę sieć do 500 punktów. Prowadzimy analizy rynkowe, badając potencjalny popyt na tego typu rozwiązania również w Polsce. Dzięki temu będziemy w stanie określić zarówno optymalną liczbę, jak i najlepsze lokalizacje nowych urządzeń w ramach planowanej rozbudowy infrastruktury ładowania.
Autorka: Anna Bytniewska
kgr/