Jedno z ostatnich dzieł Klimta trafi pod młotek

2023-06-15 09:59 aktualizacja: 2023-06-15, 11:09
Gustaw Klimt "Dziewczyna z wachlarzem". Fot. domena publiczna
Gustaw Klimt "Dziewczyna z wachlarzem". Fot. domena publiczna
Oczekuje się, że arcydzieło austriackiego malarza, portret „Dame mit Fächer” („Dama z wachlarzem”), zostanie 27 czerwca sprzedane za kwotę 75 mln funtów, czyli ok. 338,4 mln zł!

Aukcję organizuje londyński dom aukcyjny Sotheby’s. Na jego stronie można przeczytać, że „urzekające przedstawienia kobiet” uczyniły Gustava Klimta najbardziej znanym twórcą kobiecego portretu na początku XX wieku. „Podobnie jak w przypadku Picassowskich przedstawień Marie-Thérèse Walter lub paryskich portretów Modiglianiego, kobiety Klimta stanowią najważniejszą grupę dzieł w jego twórczości i należą do prawdziwie ikonicznych obrazów sztuki nowoczesnej”.
 

Według Sotheby's „Dama z wachlarzem” była jednym z dwóch obrazów znajdujących się w wiedeńskiej pracowni Klimta w chwili jego śmierci – w lutym 1918 r. Artysta nie malował go na zamówienie i też tożsamość przedstawionej na niej kobiety nie jest znana (prawdopodobnie była tancerką). W tym przypadku Klimt wyraźnie eksperymentował ze stylem, co jest uwidocznione w ekspresyjnych pociągnięciach pędzla i swobodniejszym podejściu do wzorów w tle. Z kolei szata, w którą odziana jest modelka, trzymany przez nią wachlarz i motywy w tle, takie jak: feniks w locie, żuraw, złoty bażant i kwiaty lotosu, odzwierciedlają ówczesne, coraz silniejsze zainteresowania kultowego artysty kulturą i sztuką wschodnioazjatycką. 

Obraz po raz ostatni został sprzedany rodzinie obecnego właściciela w 1994 r., za 11,6 mln dolarów na aukcji w Nowym Jorku. Ostatnio wystawiony publicznie był zaś w latach 2021-22 na wystawie „Gustav Klimt i Azja Wschodnia” w wiedeńskim Belwederze. W katalogu tej minionej wystawy można przeczytać więcej o wschodnioazjatyckich inspiracjach malarza. Np. że początkowo, w latach 90. XIX w. interesował się przede wszystkim sztuką japońską. Później zwrócił się ku stylom chińskim, koreańskim, perskim czy indyjskim. Przejął nie tylko elementy dekoracyjne ze sztuki tych krajów, ale także aspekty kompozycyjne. Studiował na przykład typowe schematy kolorystyczne i przenosił je na swoje płótna, co wyraźnie widać właśnie na przykładzie „Damy z wachlarzem”. (PAP Life)

kgr/