"Naprawa obejmie renowację wadliwych blach węzłowych pasa dolnego i górnego rygla, usunięcie licznych ognisk korozji, perforację skorodowanego pasa dolnego i wymianę łuszczących się powłok malarskich" - podała w przesłanym komunikacie rzeczniczka Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Magdalena Kiljan.
Dodała, że oczyszczona zostanie także powierzchnia całej instalacji. "Na tym etapie przeprowadzona zostanie również dokładna inspekcja wszystkich elementów i połączeń, nastąpi naprawa wykrytych uszkodzeń" - podkreśliła.
Cała powierzchnia zostanie zakonserwowana i pomalowana. Repliki tablic z postulatami stoczniowców, na czas naprawy, zostaną odpowiednio zabezpieczone, bez konieczności ich demontowania.
Zapewniła, że remont napisu zostanie przeprowadzony w oparciu o decyzję Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Program prac naprawczych został przygotowany na podstawie ekspertyzy stanu technicznego przygotowanego pod koniec 2020 roku na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. "Zakres opracowania objął litery napisu, okrągły herb Stoczni Gdańskiej oraz konstrukcję, na której są one zawieszone - słupy i górne okratowanie" - dodała Kiljan.
Rzeczniczka ZDiZ przypomniała, że brama w swoim obecnym kształcie, wraz z osadzonym nad nią napisem, powstała w 1974 roku. Uznawana jest za główne wejście do Stoczni Gdańskiej. Przed bramą w grudniu 1970 roku ostrzelani zostali przez wojsko strajkujący stoczniowcy. Z tego miejsca 31 sierpnia 1980 roku ogłoszono zakończenie strajku robotników. W pobliżu znajdują się historyczne biuro dyrekcji stoczni oraz sala BHP, w której podpisano porozumienia sierpniowe.
Konstrukcja bramy wraz z przylegającym do niej dawnym biurem przepustek wpisane są do rejestru zabytków województwa pomorskiego. Z uwagi na wielką wartość historyczną, nie tylko dla Polski, przyznano jej również Znak Dziedzictwa Europejskiego.
Koszt renowacji wyniesie ponad 239 tys. złotych.
autor: Piotr Mirowicz
sm/