Przez remont stacji Warszawa Zachodnia od 25 czerwca aż do 2 września, podmiejska kolejowa linia średnicowa została zamknięta. Zmieniły się rozkłady jazdy Szybkiej Kolei Miejskiej linii S1 i S20 oraz Kolei Mazowieckich.
Zamknięty został też tor nr 2 WKD na odcinku od przystanku Warszawa Reduta Ordona do Warszawa Śródmieście WKD. W związku z tym pociągi kursują na tym odcinku jednotorowo.
We wtorek kolejarze poinformowali o kolejnych utrudnieniach. "W związku z rozpoczęciem kolejnej fazy robót tj. rozbiórki przejścia podziemnego i remontu peronów 1 i 2, od 29 lipca zamknięte zostanie przejście podziemne pod tymi peronami. Jest to związane z pracami przygotowawczymi" - powiedział dyrektor projektu w PKP PLK Marcin Kowalczyk.
"Staramy się, żeby te najważniejsze prace zostały zakończone do połowy przyszłego roku. Mówimy o górze, czyli układzie torowym i wszystkich peronach. Ostatnim elementem będzie przejście podziemne, które zostanie otwarte na sam koniec inwestycji. W związku z tym, że jest to jeden obiekt i jest potrzebne pozwolenie na użytkowanie, tak aby można było puścić przede wszystkim bezpiecznie, ruch pieszych. Jest to związane z metodą prac, czyli metodą podstropową" - zaznaczył Marcin Kowalczyk.
Wyjaśnił, że w momencie budowy stropu na segmencie 6, będą robione perony, układane tory, sieć trakcyjna, będzie budowane wysokie zadaszenie, a pod spodem będzie kontynuowany poziom -1. "Następnie po wykonaniu poziomu -1 przechodzimy na poziom -2 i tam również będziemy pracowali metodą podstropową" - dodał.
Pytany o termin zakończenia prac w przejściu podziemnym przekazał, że prawdopodobnie przebudowa zakończy się pod koniec 2024 roku.
"Do tego czasu pasażerowie będą mogli korzystać z kładki. Dodatkowo pod koniec sierpnia uruchomione zostaną windy na perony 6 i 7. I sukcesywnie będziemy oddawali windy na kolejne perony" - wyjaśnił.
Rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski zaznaczył, że od 29 lipca zmienia się droga dojścia do peronów 2 i 1. "Będzie na nie można dojść kładką, przejście podziemne będzie wyłączone. Rozpoczną się kolejne etapy prac związane z tym, aby docelowo przejście podziemne było szersze, miało około 60 metrów szerokości, było dłuższe i łączyło perony 1-8 z peronem 9 pod stronie Woli" - wyjaśnił. (PAP)
Autorka: Marta Stańczyk
jos/