"W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz" – nowa wystawa w Orońsku

2019-07-12 10:32 aktualizacja: 2019-07-12, 11:54
"Oracz" Magdaleny Abakanowicz. Fot. PAP/Maciej Kulczyński
"Oracz" Magdaleny Abakanowicz. Fot. PAP/Maciej Kulczyński
Wystawa "W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz" czynna będzie od soboty w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Abakany, rzeźby, instalacje przestrzenne zmarłej dwa lata temu znanej polskiej artystki prezentowane będą we wnętrzach muzealnych oraz otaczającym muzeum parku rzeźby.

Ekspozycja w Orońsku jest rozszerzoną wersją wystawy, którą wiosną prezentowano w Muzeum Sztuk Dekoracyjnych i Designu w Rydze, będącego częścią tamtejszego Muzeum Narodowego. Wystawa ukazuje wielowątkową twórczość Magdaleny Abakanowicz (1930-2017), która w ciągu 60 lat działalności artystycznej zajmowała się różnymi dziedzinami sztuki.

"Naszym celem jest pokazanie Magdaleny Abakanowicz jako artystki totalnej, która co prawda stała się sławna dzięki tkaninom i abakanom w 1965 r., kiedy zdobyła złoty medal na Biennale Sztuki w São Paulo, ale już na początku lat 70. zajęła się rzeźbą - najpierw z juty, później z użyciem metalu, a następnie tworzyła instalacje w przestrzeni publicznej na całym świecie" – powiedziała PAP kuratorka wystawy Eulalia Domanowska. Dodała, że wystawa w Orońsku jest próbą rekapitulacji twórczości Abakanowicz, ale także refleksją teoretyczną nad dorobkiem tej cenionej polskiej artystki.

Prace Abakanowicz prezentowane będą na całej przestrzeni wystawienniczej Centrum Rzeźby Polskiej. W Muzeum Rzeźby Współczesnej zwiedzający zobaczą słynne abakany (nazwa od nazwiska artystki), czyli trójwymiarowe kolorowe formy, wykonane z włókna sizalowego, które wieszano w otwartej przestrzeni galerii, co pozwalało na oglądanie ich ze wszystkich stron.

Najbardziej znanym abakanom towarzyszyć będą rzeźby wykonane z jutowego płótna utwardzanego żywicą, m.in. "Postacie stojące" (1986–1987), "Mutanty" (1994–1996), a także "Oracza" (1996–1997) oraz kompozycje ze sznura, płótna, sizalu - "Zespół czarnych form organicznych" (1974). W Galerii Oranżeria zaprezentowane zostaną m.in. prace z cyklu "Gry Wojenne", a także "Konglomeraty" i "Ptaki". W tym miejscu wystawy będzie też można zobaczyć serwetki z rysunkami artystki do cyklu "Katharsis" - grupy 33 niby-ludzkich figur, bez głów, mierzących ok. 3 metry każda, przypominających wydrążone pnie drzew. Cykl ten powstał na zamówienie włoskiego kolekcjonera Giuliano Gori. Jedna z prac z tej serii ustawiona zostanie przed wejściem do Oranżerii.

W galerii Kaplica zwiedzający zobaczą prace z cyklu "Plecy" (1976), a w galerii Wozownia – eksponowany na stałe w tym miejscu "Ukon" z cyklu "Gry wojenne" - monumentalny obiekt z drewna i stalowych obręczy, który Abakanowicz podarowała Centrum Rzeźby Polskiej w 2015 r. Prace Abakanowicz będzie można oglądać również w orońskim parku. Będą to rzeźby z cyklu "Ptaki", a także wykonane z blachy "Mutanty" - przypominające tapiry lub mrówkojady. Pod koniec lipca wystawa uzupełniona zostanie o nowe nabytki Centrum Rzeźby Polskiej. Kolejne trzy "Mutanty" – tym razem wykonane z juty - trafią do wnętrza galerii, a w parku pojawią się dwie wielkie dzieła z serii "Głowy", które Abakanowicz zaczęła tworzyć pod koniec lat 90. XX w. najpierw w Korei, później w USA. Wystawie towarzyszyć będą pokazy slajdów i filmów na temat twórczości Abakanowicz. Ekspozycja czynna będzie do 6 października.

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku jest unikatową w kraju placówką, powołaną do ochrony narodowego dziedzictwa w dziedzinie rzeźby. W jej kolekcji znajduje się 2 tys. prac, m.in. Magdaleny Abakanowicz, Sylwestra Ambroziaka, Wojciecha Fangora, Władysława Hasiora, Józefa Szajny. Muzeum mieści się w obiektach XIX-wiecznego zespołu podworskiego, w skład którego wchodzi m.in. pałac Józefa Brandta oraz zabytkowa oranżeria, kaplica i wozownia, w których znajdują się galerie i gdzie prezentowane są prace. Rzeźby znajdują się także w otaczającym posiadłość kilkunastohektarowym parku. Orońsko jest położone 120 km na południe od Warszawy. W każdą niedzielę sierpnia do Centrum Rzeźby Polskiej będzie można dojechać autokarem z Warszawy, z parkingu Galerii Sztuki Zachęta.(PAP)

autor: Ilona Pecka

ilp/ wj/