Mike Rosenberg: branżę medialną dotyka burza cyfrowa i polityczna

2019-12-06 16:01 aktualizacja: 2019-12-07, 07:14
Profesor na Wydziale Zarządzania Strategicznego IESE Business School, Mike Rosenberg.Fot. PAP/Marcin Kmieciński
Profesor na Wydziale Zarządzania Strategicznego IESE Business School, Mike Rosenberg.Fot. PAP/Marcin Kmieciński
Obecnie branżę medialną dotyka burza cyfrowa i polityczna, którą przetrwa tylko część firm – mówił prof. Mike Rosenberg, ekspert IESE Business School, podczas konferencji „Media Przyszłości” zorganizowanej przez PAP. 

W swoim wystąpieniu prof. Mike Rosenberg, wykładowca na wydziale planowania strategicznego w Szkole Biznesu IESE University of Navarra porównał obecną sytuację branży medialnej do burzy. „Metafora, która pozwala najlepiej opisać sytuację, w jakiej się znajdujemy – to  uderzający w media huragan i morski sztorm. Cyfrowy i polityczny” – mówił ekspert. 

Według niego, w wyniku tej burzy cyfrowej jako pierwsza „oberwała” branża muzyczna. „To już zupełnie nie jest to co kiedyś, gdy ludzie zakładali zespoły, wydawali płyty i zarabiali na tym pieniądze. Dziś wszystkim się wydaje, że muzyka jest praktycznie darmowa. Zmieniło się prawie wszystko” – mówił prof. Rosenberg.

Jednak podkreślił, że digitalizacja przynosi również efekty pozytywne w biznesie medialnym. „Przykładem jest aparat cyfrowy, dzięki 
któremu można też nagrywać dobrej jakości filmy. To ilustracja tego, w jaki sposób cyfryzacja zmniejsza koszty produkcji wysokiej jakości materiałów” – powiedział.

Jego zdaniem skorzystały na tym nowe firmy, jak np. Netflix, które mocno weszły do branży, dzięki temu, że są w stanie niewielkim kosztem  dostarczać użytkownikom spersonalizowane treści.
  
Prezentując najważniejsze trendy na rynku mediów informacyjnych prof. Rosenberg powiedział, że dziś „nową ropą naftową” napędzającą sektor są dane. „Jeśli wiemy, co ludzie chcą oglądać, czego słuchać, to możemy im dać spersonalizowane wiadomości. A jeśli wiemy, co ludzie lubią,  to możemy produkować programy, o których będziemy wiedzieć z góry, że będą przebojami” – tłumaczył ekspert.

Profesor zwrócił też uwagę na kwestię automatyzacji wielu dziedzin życia, która doprowadziła do tego, że ludzie mają więcej czasu. Jego zdaniem to dobra wiadomość dla mediów bo „prawdopodobnie wiele osób poświęci więcej czasu na konsumowanie treści”.

Mówiąc o mediach informacyjnych przypomniał, że nadal to treść jest najważniejsza. „Content is a king. Kluczowe jest jednak, aby ta treść po różnych miejscach się rozchodziła, aby znalazła się tam, gdzie są jej odbiorcy” – zaznaczył profesor.

Dodał też, że w przyszłości bardzo ważna będzie treść, która jest generowana przez samych użytkowników, bo „ludzie chcą być w telewizji, w mediach”. 

Podczas swojego wystąpienia ekspert wskazał różne strategie radzenia sobie przez firmy z tymi „burzami”. Pierwsza polega na przeczekaniu sztormu. Druga to pozostanie „na fali” wywołanej sztormem i próba zabezpieczenia się przed jego negatywnymi skutkami. Trzecia strategia zakłada dobre przygotowanie się na możliwe negatywne skutki burzy, a więc „założenie nieprzemakalnego ubrania”. Czwarta możliwość to ewakuacja, czyli ucieczka przed sztormem.

Na zakończenie konferencji PAP „Media Przyszłości” prof. Mike Rosenberg poprowadził warsztat na temat perspektyw branży mediów w Polsce. Korzystając z autorskiej metodologii ekspert zaprezentował narzędzia dzięki, którym mogli stworzyć własną wizję mediów w Polsce w perspektywie 2030 roku. W trakcie warsztatu uczestnicy wykorzystali także metodę inżynierii wstecznej, dzięki której sami próbowali przewidzieć potencjalną kondycję sektora mediów za pięć czy dziesięć lat oraz przyjąć odpowiednią strategię dla własnego przedsiębiorstwa. 

Mike Rosenberg jest profesorem na Wydziale Zarządzania Strategicznego IESE Business School, gdzie wykłada strategię, geopolitykę i problematykę zrównoważonego rozwoju w ramach programów MBA. Pełni również funkcję dyrektora naukowego kilku wysoko cenionych, prowadzonych przez IESE, programów kształcenia podyplomowego dla kadr kierowniczych.

Jest również współautorem książki Managing Media Businesses (Palgrave Macmillan, 2017) – opisującej, jak wiodące firmy z branży mediów stawiają czoła wyzwaniom w czasach zmiany i niepewności. W 2018 roku otrzymał za tę pozycję nagrodę Robert Picard Book Award, przyznawaną przez amerykańskie Stowarzyszenie Edukacji w Dziennikarstwie i Komunikacji Masowej (AEJMC).

Przed dołączeniem do zespołu wykładowców IESE Business School w 2003 r., Rosenberg przez ponad 15 lat pracował jako konsultant ds. zarządzania dla firm Arthur D. Little, A.T. Kearney oraz Heidrick & Struggles. Doradzał klientom w Europie, Ameryce Północnej i Azji w zakresie planowania scenariuszowego, zrównoważonego rozwoju, a także zarządzania globalnymi korporacjami w obliczu złożonej sytuacji geopolitycznej w różnych częściach świata. Prowadzi własnego bloga pod adresem: https://blog.iese.edu/doing-business/

W konferencji PAP „Media Przyszłości” uczestniczyło kilkuset przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych oraz firm technologicznych,
 a także specjaliści ds. komunikacji. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęły Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Kultury i
 Dziedzictwa Narodowego. Partnerem strategicznym konferencji były Polskie Koleje Państwowe S.A.

https://youtu.be/CMNlTysYGVs