Prezes Poczty Polskiej: cyberbezpieczeństwo jest kluczowe dla poufności przesyłek

2020-09-09 19:01 aktualizacja: 2020-09-10, 08:56
Tomasz Zdzikot - prezes Poczty Polskiej. Fot. PAP/Mateusz Marek
Tomasz Zdzikot - prezes Poczty Polskiej. Fot. PAP/Mateusz Marek
Cyberbezpieczeństwo jest kluczowe, by Poczta Polska, jako wyznaczony operator cyfrowy, zapewniła bezpieczeństwo i poufność przesyłek - powiedział PAP prezes Poczty Polskiej Tomasz Zdzikot na Forum Ekonomicznym w Karpaczu.

"Jesteśmy jedną z większych firm w Polsce, zatrudniamy 80 tys. pracowników, mamy ponad 7,5 tys. placówek, 40 tysięcy urządzeń stacjonarnych, 20 tys. tabletów. To  sprawia, że systemy teleinformatyczne, którymi zawiadujemy, i które wspomagają naszą pracę, są niezwykle rozległe" -  powiedział Tomasz Zdzikot.

Jak wskazał, sama Poczta i spółki z grupy pocztowej, takie jak Bank Pocztowy i towarzystwa ubezpieczeniowe, wdrażają szereg systemów, żeby wszystkie ich usługi były bezpieczne.

"Dla nas kluczowe są też rozwiązania procedowanej w parlamencie ustawy o doręczeniach elektronicznych, zgodnie z którą Poczta ma stać się narodowych operatorem cyfrowym i wdrożyć usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego" - dodał.

"Musimy zapewnić, aby ta usługa była bezpieczna, a cały proces gwarantował integralność, poufność tej przesyłki, i żeby gwarantował pewność nadawcy, odbiorcy oraz czas jej otrzymania" - wskazał.

Szef Poczty zaznaczył, że z punktu widzenia klientów cyberbezpieczeństwo ma zastosowanie w sytuacjach ochrony przed próbami wyłudzeń. "Przestępcy podszywają się pod Pocztę wykorzystując naszą markę, wykorzystują nasze logo do wyłudzania danych lub po prostu pieniędzy. Z takimi atakami phishingowymi mamy do czynienia niemal codziennie" - wyjaśnił.

Dodał, że trzeba się przed tym chronić nie tylko instytucjonalnie, ale również indywidualnie. "To jest kwestia budowania świadomości klientów, aby zachowali ostrożność w świecie cyfrowym, tak samo jak w świecie rzeczywistym" - zaznaczył. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt