W opublikowanej w czwartek informacji Santander Consumer Bank poinformował, że podczas pandemii koronawirusa większość zwykłych weselnych rozterek, takich jak wynajem sali czy wybór menu, zeszła na drugi plan. "Po tym jak w czerwcu rząd przywrócił możliwość organizacji imprez rodzinnych z limitem do 150 osób, wiele par zdecydowało się jednak na organizację wesela. Na ten moment dodatkowe obostrzenia dotyczą powiatów żółtych i czerwonych, gdzie limit gości wynosi kolejno 100 i 50 osób. W związku z rosnącą liczbą zakażeń rząd jednak ponownie zastanawia się nad wprowadzeniem kolejnych ograniczeń" - czytamy.
Jak wynika z badania Santander Consumer Banku przeprowadzonego na potrzeby raportu „Polaków portfel własny: czas zmian”, który ukaże się pod koniec września, największym wyzwaniem dla organizujących wesele jest właśnie zapewnienie bezpieczeństwa gości w związku z koronawirusem (61,5 proc.).
Większość ankietowanych przez Santander Consumer Bank nie jest entuzjastycznie nastawiona do uczestniczenia w weselach podczas trwającej cały czas pandemii. Prawie 30 proc. (28,9 proc.) badanych stwierdziło, że gdyby otrzymało zaproszenie od pary młodej, poszłoby tylko na ślub. Jedna czwarta nie chciałaby uczestniczyć w żadnej z tych uroczystości. W grupie tej - jak podano - przeważają kobiety (31 proc. w porównaniu do 19 proc. mężczyzn) oraz seniorzy powyżej 70. roku życia (51 proc.). "Nieco ponad 16 proc. ankietowanych zaryzykowałoby pojawienie się na ślubie i weselu, ale nie angażowałoby się w zabawę i unikałoby zbyt bliskiego kontaktu z innymi gośćmi. Chęć udziału w obu uroczystościach zadeklarowało 28,5 proc. Polaków, w tym najwięcej 18-29 latków (49 proc.)" - podał bank.
"Z naszego badania wynika, że Polacy nie czują się komfortowo z myślą o udziale w uroczystościach ślubnych w trakcie pandemii" – wskazała zastępca dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich Santander Consumer Banku Agnieszka Kociemska, cytowana w komunikacie.
Dodała, że zachowawcze reakcje Polaków nie zaskakują - na weselach przebywamy zazwyczaj w dużej grupie ludzi w zamkniętym pomieszczeniu, gdzie trudno jest w praktyce zachować zalecane środki ostrożności, np. odpowiedni dystans.
Mimo trudnej sytuacji gospodarczej wygląda na to, że większość z nas byłaby w stanie poradzić sobie finansowo z takim wyzwaniem jak organizacja wesela. W badaniu Santander Consumer Banku aż 47,4 proc. ankietowanych zadeklarowało, że byłoby ich stać na jego organizację z własnych oszczędności. Taką odpowiedź wskazało ponad 50 proc. mężczyzn i osób z wykształceniem wyższym oraz 78 proc. zarabiających powyżej 5 tys. zł miesięcznie - podał bank. Zaznaczono, że nie jest to jednak przywilej wyłącznie najlepiej zarabiających, ponieważ z danych zebranych przez bank wynika, że na organizację wesela z odłożonych pieniędzy byłoby w stanie pozwolić sobie również 51 proc. zarabiających nie więcej niż 3 tys. zł miesięcznie.
Podkreślono, że chętnie wybieraną opcją był również kredyt gotówkowy w banku (19,2 proc. wskazań). Do tej opcji najbardziej przekonane były kobiety (21 proc.) oraz najmłodsi ankietowani w wieku 18-29 lat (28 proc.). Zdaniem banku, "rekordowo niskie oprocentowanie kredytów, z którym aktualnie mamy do czynienia, może wpłynąć na zwiększenie zainteresowania ofertami banków".
"Przy tego typu wydatkach, szczególnie teraz, kiedy sytuacja jest dynamiczna i trudna do przewidzenia, a termin rodzinnej uroczystości może się przesuwać w zależności od sytuacji epidemicznej w danym regionie, szybka procedura i jasne, proste zasady mogą okazać się kluczowe dla decyzji o zaciągnięciu takiego zobowiązania" – poinformowała Kociemska.
Niespełna 9 proc. badanych, finansując wesele, zdecydowałoby się na skorzystanie ze wsparcia rodziny lub przyjaciół. Jedynie 4,9 proc. z nas byłoby w stanie zapłacić za wesele z bieżących dochodów.
Cały raport Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: czas zmian” opisuje wiele wyzwań, z którymi zmagać się będą Polacy tej jesieni. Raport zostanie opublikowany pod koniec września br.
Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu "Polaków portfel własny: czas zmian" przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na reprezentatywnej próbie dla ogółu dorosłej populacji Polski wynoszącej (N=1100 osób). Badanie realizowano w dniach 17-21 sierpnia br. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych, wspomaganych komputerowo (CATI). (PAP)