Gróbarczyk: odnowa floty konieczna dla umacniania i budowania silnych urzędów morskich

2020-09-25 17:32 aktualizacja: 2020-09-25, 18:23
Gdynia, 25.09.2020. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk (2P) i wojewoda pomorski Dariusz Drelich (P) podczas ceremonii chrztu i podniesienia bandery na statku 'Zodiak II' w porcie przy Skwerze Kościuszki w Gdyni. Fot. PAP/Adam Warżawa
Gdynia, 25.09.2020. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk (2P) i wojewoda pomorski Dariusz Drelich (P) podczas ceremonii chrztu i podniesienia bandery na statku 'Zodiak II' w porcie przy Skwerze Kościuszki w Gdyni. Fot. PAP/Adam Warżawa
Proces odnawiania floty jest niezwykle ważny w kontekście umacniania i budowania silnych urzędów morskich, które będą miały wpływ na kształtowanie całej gospodarki morskiej - mówił w piątek w Gdyni minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

W piątek w Gdyni odbyła się ceremonia chrztu i podniesienia bandery na statku „Zodiak II” - jednej z dwóch jednostek wielozadaniowych, powstałych na potrzeby urzędów morskich. Uroczystość wpisała się w obchody jubileuszu 100-lecia Administracji Morskiej RP.

W wydarzeniu uczestniczyli m.in. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, a także dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz, prezes spółki Remontowa Shipbuilding Marcin Ryngwelski, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, wojewoda pomorski Dariusz Drelich, europejski koordynator Duszpasterstwa Ludzi Morza o. Edward Pracz.

„Proces odnawiania floty jest niezwykle ważny w kontekście umacniania i budowania silnych urzędów morskich, które będą miały wpływ na kształtowanie całej gospodarki morskiej. O znaczeniu tych instytucji nie trzeba chyba nikomu opowiadać, szczególnie tutaj, w Gdyni. To nierozerwalna służba związana z morzem, gospodarką morską, całym obszarem portowym i przede wszystkim z bezpieczeństwem. To również niezwykle istotne pod kątem funkcjonowania całej branży” – mówił minister Gróbarczyk.

Zwrócił uwagę, że działalność administracji morskiej związana jest nie tylko z zabezpieczeniem m.in. funkcjonowania torów żeglugowych, ale również realizacją inwestycji.

„Urząd Morski w Gdyni realizuje obecnie ogromne zadania poprzez inwestycje w zakresie infrastruktury dostępowej, falochronowej, ale również budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. To przedsięwzięcie jest niezwykle istotne, ale jest też wielkim wyzwaniem w zakresie konstrukcyjnym, inżynierskim. Urząd zdaje egzamin i świetnie je realizuje. Potwierdza to znaczenie roli administracji morskiej oraz konieczność zerwania z twierdzeniem, że tylko biznes jest w stanie poradzić sobie z inwestycjami. Urząd morski doskonale realizuje zadania inwestycyjne – terminowo, finansowo, jak również organizacyjnie” – podkreślił Gróbarczyk.

Dodał, że na rozwój inwestycji w sektorze gospodarki morskiej zaangażowano około 10 mld zł. "Do końca tej perspektywy finansowej chcemy wydać około 25 mld zł na wszystkie inwestycje związane z gospodarką morską. Traktuję to jako zadanie zasadnicze pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi, zabezpieczenia torów żeglugowych, ale również całego procesu inwestycyjnego" - powiedział.

"Zodiak II" to największa spośród eksploatowanych dotychczas przez urzędy morskie jednostek. Powstał w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. Ma 60 m długości, 12,8 m szerokości oraz 3,5 m zanurzenia. Wyposażony jest w napęd spalinowo - elektryczny. Będzie wykorzystywany przez Urząd Morski w Gdyni. Zastąpi wysłużony, prawie 40-letni statek „Zodiak”, który został zbudowany na początku lat osiemdziesiątych ub. wieku. Matką chrzestną jednostki została Mieczysława Piotrzkowska.

Jak podkreślił w rozmowie z PAP dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, "Zodiak II” będzie pracował na rzecz bezpieczeństwa wszystkich użytkowników portów i szlaków żeglugowych. Przeznaczony będzie m.in. do wystawiania oznakowania nawigacyjnego, wykonywania pomiarów hydrograficznych. Może pełnić funkcję holowników i lodołamaczy. Będzie też wykorzystywany jako jednostka wspierająca inne służby w ratownictwie morskim np. przy gaszeniu pożarów czy usuwaniu plam oleju na wodzie. Statek posiada kabiny ze specjalistycznym sprzętem oraz pięć kabin jednoosobowych i osiem dwuoosobowych. Na jego pokładzie jednorazowo pomieści się 80 osób, nie licząc załogi.

Piotrzkowski powiedział też, że budowa statku kosztowała ok. 107 mln zł. Dodał, że do eksploatacji urzędu w ostatnim czasie weszło kilka innych jednostek - "Kontroler- 22", "Kontroler-23", "Kontroler- 24" oraz „Hydrograf 17”, który obecnie stacjonuje w Elblągu.

Zodiak II" został zbudowany w ramach realizacji projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, którego głównym beneficjentem jest Urząd Morski w Szczecinie. Jak wyjaśnił dyrektor tej instytucji Wojciech Zdanowski, wartość całego przedsięwzięcia opiewa na 230 mln zł. Dodał, że inwestycja w 85 proc. jest finansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020.

Prezes zarządu spółki Remontowa Shipbuilding Marcin Ryngwelski poinformował, że "Planeta I" - czyli druga, bliźniacza jednostka budowana w ramach projektu - zostanie oddana do eksploatacji na przełomie października i listopada. Będzie wykorzystywana na potrzeby szczecińskiego urzędu.

Podczas uroczystości odbyła się też ceremonia wręczenia Srebrnych Krzyży Zasług oraz Medali za Długoletnią Służbę pracownikom Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wcześniej, w ramach obchodów jubileuszu 100-lecia Administracji Morskiej RP, na budynku przy ul. Grunwaldzkiej 204 w Gdańsku Wrzeszczu, odsłonięto tablicę pamiątkową przypominającą, że w latach 1945-1950 mieścił się w nim Urząd Morski.


Autorka: Anna Machińska