W informacji przekazanej w poniedziałek PAP przez Caritas Polska zwrócono uwagę, że ok. 10 tys. seniorów w całym kraju zmaga się z problemami finansowymi, niepełnosprawnością czy samotnością.
Czwarta edycja programu "Na codzienne zakupy"
Odpowiedzią na ich sytuację jest niepubliczny program pomocy "Na codzienne zakupy", który w tym roku realizowany będzie po raz czwarty. Pierwsze dwie edycje prowadziły Biedronki i Caritas. Natomiast w roku 2020 i 2021 Fundacja Biedronki i Caritas Polska.
Wyjaśniono, że "w ramach programu seniorzy otrzymali kartę na zakupy, która co miesiąc – od kwietnia 2021 do stycznia 2022 – zasilana jest kwotą 150 zł". "84 proc. seniorów deklaruje, że program ma istotny wpływ na poprawę ich sytuacji życiowej" - wynika z badanie przeprowadzonego przez firmę Ipsos na przełomie września i października 2020 r.
W ocenie 95 proc. seniorów ważne jest to, że sami mogą decydować, co kupują. 70 proc. uczestników programu wskazuje, że dzięki takiej formie wsparcia, w sklepie nie czują się odbiorcami pomocy, a zwykłymi klientami. 92 proc. seniorów ceni sobie także kartę jako bezgotówkową metodę płatności.
Z zebranych informacji wynika, że blisko 60 proc. uczestników programu "Na codzienne zakupy" dodatkowe środki wydaje na żywność. "2/3 deklaruje, że kupuje więcej nabiału, a 50 proc. może sobie pozwolić na zakup większej ilości mięsa oraz owoców i warzyw. Dzięki zwiększonemu budżetowi 57 proc. seniorów może wykupić leki na receptę, a 31 proc. opłacić rachunki, zapłacić za opał" - zwraca uwagę Caritas Polska.
"Program +Na codzienne zakupy+ to projekt, który przynosi realne rezultaty. Jakość życia objętych nim seniorów znacząco się poprawia. Z perspektywy osób aktywnych zawodowo kwota 150 zł może nie wydawać się znacząca, jednak dla wielu seniorów to poziom, który pozwala im lepiej się odżywiać lub po prostu wykupić leki albo pozwolić sobie na opał w zimie" - powiedziała prezeska Fundacji Biedronki Katarzyna Scheer.
Uczestnicy zostali zakwalifikowani do programu przez diecezjalne Caritas.
Wolontariusze wspierają seniorów
Są oni objęci także opieką 3 tys. wolontariuszy Caritas, co jest ważne zwłaszcza w czasie pandemii. "Fundacja Biedronki przeznaczyła 14,5 mln zł na obecną edycję programu" - poinformowała Caritas Polska.
"Każdy uczestnik programu dostaje kontakt do przypisanego wolontariusza, który utrzymuje kontakt z seniorem, a jeśli jest taka potrzeba – pomaga mu w zakupach, transporcie do i ze sklepu lub w codziennych czynnościach, takich jak przygotowanie posiłków czy drobne naprawy w domu" - wyjaśniono w informacji.
Z badania przeprowadzonego przez firmę Ipsos w listopadzie 2020 r. wynika, że "77 proc. wolontariuszy to kobiety. Największą grupę stanowią osoby w wieku 35–64 lat (80 proc.). 55 proc. wolontariuszy ma kontakt z seniorem raz w tygodniu lub kilka razy w miesiącu. 82 proc. wolontariuszy osiąga wysoką lub bardzo wysoką satysfakcję ze swej roli".
"Dla wielu seniorów ważny jest też czysto społeczny aspekt kontaktu z wolontariuszem. Zwłaszcza dla osób samotnych możliwość spotkania się, rozmowy z drugim człowiekiem, fakt, że ktoś im poświęca uwagę – są wartością dodaną tego projektu, niezwykle cenną z ich punktu widzenia" – zaznacza koordynatorka programów pomocy żywnościowej w Caritas Polska Małgorzata Jarosz-Jarszewska.
W tym roku Caritas i Fundacja Biedronki jeszcze bardziej wzmocnią kompetencje wolontariuszy dzięki szkoleniom realizowanym za pośrednictwem liderów wolontariatu. Wolontariusze otrzymali też w pakiecie powitalnym podręcznik do pracy z seniorami.
W ramach programu "Na codzienne zakupy" w ubiegłym roku Caritas Polska wyposażyła 20 tys. seniorów w Koperty życia. Akcja została sfinansowana ze środków Fundacji Biedronki.
Koperta życia Caritas to zbiór podstawowych informacji medycznych, w tym tych o przyjmowanych lekach. Koperta jest przechowywana w lodówce i w razie sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia służy ratownikom medycznym, jako pierwsze źródło wiedzy o zdrowiu seniora. (PAP)
Autor: Magdalena Gronek
kgr/