Premier Morawiecki: każdy kilometr drogi to dodatkowe możliwości dla regionu
Każdy kilometr nowej drogi to dodatkowe możliwości przyciągania przedsiębiorców i możliwości rozwojowe dla danego regionu - mówił premier Mateusz Morawiecki w Piątnicy Poduchownej na Podlasiu w czasie uroczystego otwarcia odcinka drogi S61 via Baltica.

Jak powiedział, każda taka droga to „kręgosłup rozwojowy, dodatkowe możliwości w powiatach i województwach”.
Morawiecki zaznaczył, że największy w historii Polski program budowy dróg na ponad 290 mld zł „tworzy spójną całość infrastrukturalną”. Powstanie „wiele brakujących odcinków, obwodnic i zjazdów, tworzących znakomite perspektywy rozwojowe” - stwierdził.
Premier dodał, że „jesteśmy bardzo wdzięczni” UE za pomoc finansową, ale program budowy dróg opiera się w ponad 80 proc. o środki krajowe, zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego.
Premier @MorawieckiM ogłasza plan budowy dróg do 2030, największy w historii Polski. Stworzenie sieci, która połączy całą Polskę, wyrówna szanse rozwojowe różnych regionów, da nowe miejsca pracy #NowyProgramBudowyDróg #ŁączymyPolskę pic.twitter.com/aWti4qMks7
— Norbert Maliszewski (CAS/KPRM) (@nmaliszewski) August 9, 2021
Premier: program budowy dróg tworzy perspektywy dla polskich firm
"Poprzez cały program budowy dróg tworzymy perspektywy dla polskich przedsiębiorców, bo to oni biorą udział w przetargach i to oni coraz częściej wygrywają przetargi. Uczą się budować coraz bardziej skomplikowane, zaawansowane konstrukcje inżynieryjne” - powiedział premier.
Dodał, że obecny rząd nie zapomina o drogach powiatowych i gminnych, na które przeznaczane są coraz większe środki. Jak mówił, na drogi powiatowe i gminne rządy PO i PSL w ciągu ośmiu lat wydały około 5,5 mld zł. "My tylko w ciągu jednego roku 2019 przeznaczyliśmy około 6 mld zł” - podkreślił szef rządu.
Via Baltica to międzynarodowy korytarza transportowy łączący kraje bałtyckie z zachodnią Europą. To odcinki dróg ekspresowych S8 i S61 pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. W sumie Via Baltica ma liczyć 311 km.
Premier zapowiada kolejne inwestycje drogowe i szybkie ukończenie A1
Realizację nowych odcinków dróg krajowych i szybkie ukończenie autostrady A1 zapowiedział premier Mateusz Morawiecki w Piątnicy Poduchownej na Podlasiu w czasie uroczystego otwarcia odcinka drogi S61 via Baltica.
“Autostrada A1 zostanie dokończona i to bardzo szybko. Autostrada A2 od Siedlec do granicy, autostrada A18, a prócz tego drogi, które praktycznie były wcześniej tylko namalowanymi fragmentami flamastrem na mapie, a nie było na nie finansowania. Dzisiaj to finansowanie jest” - powiedział premier.
"Także S61 od Ostrowi Mazowieckiej aż do granicy z Litwą, także S16, która będzie biegła przez Mazury, albo S11 z dawna oczekiwana. To droga, która dla Pomorza Środkowego z Koszalinem włącznie będzie drogą, która przyciągnie dodatkowe inwestycje” - dodał.
Szef rząd podkreślił, że dobudowany zostanie trzeci pas drogi między Wrocławiem a Tarnowem, zwiększona zostanie też przepustowość autostrady pomiędzy Warszawą a Łodzią.
291 mld zł na program budowy dróg do 2030 r.
Ponad 291 mld zł planuje wydać rząd na Nowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., z perspektywą do 2033 r. - wynika z dokumentu przekazanego PAP przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.
“Wiemy, że nowa infrastruktura jest ważnym elementem prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczynia się do poprawy poziomu życia obywateli. Na nowy etap Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 (w perspektywie 2033 r.) łącznie przeznaczymy ponad 291 mld zł” - podano w dokumencie.
Dodano, że celem programu jest przyspieszenie budowy nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym.
Źródłem finansowania będzie Krajowy Fundusz Drogowy, a poszczególne inwestycje będą zgłaszane do dofinansowania unijnego.
“Nadrzędnym celem jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Rozbudujemy sieci dróg krajowych o blisko 2,5 tys. km. Łączny koszt nowych inwestycji to ponad 186,8 mld zł. Chcemy także kontynuować budowę już wcześniej zaplanowanych inwestycji drogowych, których łączna długość przekracza 3,7 tys. km. Szacowany koszt to ponad 104,8 mld zł” - wskazano w dokumencie.
Autorzy: Mateusz Roszak, Łukasz Pawłowski