Rosnąca presja na utrzymanie konkurencyjności, a także brak rąk do pracy coraz częściej skłaniają firmy z różnych branż do wykorzystywania rozwiązań z obszaru automatyzacji i robotyzacji w obszarze transportu wewnętrznego. Ma to pomóc m.in. optymalizować koszty, podnieść efektywność procesów i zredukować "wąskie gardła" - powiedział Thimsen, który jest dyrektorem sprzedaży Mobile Industrial Robots (MiR) na region Europy Środkowo-Wschodniej i Finlandii. Jak dodał, ważne jest także przesunięcie pracowników do zadań przynoszących wyższą wartość.
Odpowiedzią na zmiany wiążące się z wdrażaniem modelu Przemysłu 4.0, cyfryzacji, a także na zmiany potrzeb klientów są według Thimsena m.in. integracja systemów do zarządzania magazynami (WMS) i planowaniem zasobów (ERP) oraz korzystanie z skalowalnych i umożliwiających otwartą konfigurację platform, takich jak autonomiczne roboty mobilne (Autonomous Mobile Robots,AMR).
Dyrektor sprzedaży w Mobile Industrial Robots (MiR), duńskiej firmie produkującej autonomiczne roboty mobilne (AMR) podkreślił jednocześnie, że przedsiębiorcy potrzebują elastycznych zakładów produkcyjnych, które będzie można w łatwy sposób przystosować do zmieniających się potrzeb klientów oraz założeń produkcji.
"Jednym z rozwiązań, które pozwalają w bardzo dużym stopniu odciążyć pracowników są autonomiczne roboty mobilne (AMR). Zasadniczą różnicą między autonomicznymi robotami mobilnymi i automatycznie sterowanymi maszynami (AGV) jest umiejętność samodzielnej nawigacji tych pierwszych. Bezpiecznie omijają one napotykane przeszkody i bez pomocy człowieka docierają do wyznaczonego celu" – wskazał Thimsen.
Roboty MiR wykorzystują oprogramowanie z funkcjami sztucznej inteligencji oraz wbudowane kamery i skanery, które umożliwiają im autonomiczną i bezpieczną pracę w dynamicznym środowisku. Robot może także z wyprzedzeniem przewidzieć strefy zastrzeżone lub o dużym ruchu i ominąć je (zamiast wjeżdżania i zmieniania trasy na bieżąco).
"Roboty MiR są proste w obsłudze – można je programować z poziomu przeglądarki internetowej na smartfonie, tablecie lub komputerze. Mają także wbudowaną inteligencję pozwalającą na wybieranie zawsze najlepszej trasy oraz m.in. komunikowanie się z windami czy automatycznymi drzwiami. MiR dostarcza także system MiR Fleet do zarządzania flotą robotów” - wyjaśnił Thimsen Duński producent w połowie kwietnia wprowadził na rynek czwartego współpracującego robota mobilnego MiR1000, który automatycznie pobiera, transportuje i dostarcza palety oraz ciężkie ładunki o masie do 1 tony. Roboty, które powstały wcześniej mogą transportować ładunki o masie 100 kg, 200 kg i 500 kg (MiR100, MiR200 i MiR500). Wszystkie roboty mogą być wykorzystywane z różnymi modułami nastawnymi, takimi jak podnośniki czy stojaki. W kwietniu tego roku MiR włączył także funkcje sztucznej inteligencji w formie MiR AI Camera, która wspiera bezpieczną i efektywną nawigację całej floty robotów MiR.
MiR, który powstał w 2013 r. rozwija i wprowadza na rynek najbardziej zaawansowaną linię współpracujących i bezpiecznych autonomicznych robotów mobilnych (AMR), które zarządzają wewnętrzną logistyką. Z rozwiązań duńskiego producenta korzystają m.in. Toyota, Adidas, Volkswagen, Daimler, Unilever, Whirpool, Airbus, a także szpitale i domy opieki. Sieć dystrybucji MiR obejmuje obecnie ponad 40 krajów, w tym Polskę, z oddziałami regionalnymi w Nowym Jorku, San Diego, Singapurze, Frankfurcie, Barcelonie i Szanghaju. W kwietniu 2018 firma MiR została wykupiona przez amerykańskie przedsiębiorstwo Teradyne, wiodącego dostawcę zautomatyzowanego wyposażenia testowego. Trzy lata temu Teradyne kupiło także inną duńską firmę robotyczną Universal Robots.
Z Odense Patrycja Łuszczyk (PAP)
lus/ malk/