O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

UOKiK: Vivus Finance, Zaplo i Bank Pocztowy muszą zwrócić klientom część prowizji

Vivus Finance, Zaplo i Bank Pocztowy muszą pozytywnie rozpatrzyć reklamacje i zwrócić konsumentom część prowizji - poinformował w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Reklamacje mają zostać rozpatrzone w okresie nie dłuższym niż 30 dni.

Fot. PAP/Tomasz Gzell
Fot. PAP/Tomasz Gzell

UOKiK wydał kolejne decyzje związane z naruszeniami zbiorowych interesów osób przez firmy pożyczkowe Vivus Finance i Zaplo oraz Banku Pocztowego. Według Urzędu naruszenie polegało na tym, że spółki te zatrzymywały sobie całą prowizję mimo, że klient uregulował dług wcześniej niż przewidywała to umowa.

Tymczasem zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim powinny się rozliczyć z kosztów udzielenia pożyczki proporcjonalnie do okresu, o który został skrócony kontrakt - czytamy w komunikacie.

Urząd wskazał, że kwotę do zwrotu instytucje finansowe mają obliczać metodą liniową. Polega ona na określeniu, jaka część kosztów kredytu przypada na jeden dzień, o ile dni został skrócony okres kredytowania i pomnożenia tych dwóch liczb.

Jak zaznaczył, cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny, liniowy mechanizm obliczania zwrotu opłat klientom jest najkorzystniejszy dla konsumentów i uczciwie wypełnia wyrok TSUE. "Oczekuję tym samym, że wszystkie instytucje finansowe będą ją stosować przy rozliczeniach przedterminowej spłaty kredytu konsumenckiego. Takie stanowisko przedstawiliśmy również w październiku 2019 r. na spotkaniu ze Związkiem Banków Polskich" - dodał.

W komunikacie podano, że prezes UOKiK przyjął także zobowiązanie Banku Pocztowego do usunięcia wobec konsumentów skutków stosowanej praktyki. W efekcie decyzji Prezesa Urzędu wszystkie trzy spółki będą musiały poinformować każdego konsumenta, który spłacił przed terminem zaciągnięty u nich kredyt, o możliwości złożenia reklamacji.

Wskazano, że w przypadku Banku Pocztowego, decyzja dotyczy osób, które między 1 marca 2015 r. a 30 czerwca 2016 r. zawarły umowę "Pożyczka na Poczcie" i spłaciły ją przed terminem. W przypadku firm: Vivus Finance i Zaplo chodzi o osoby, które od 16 maja 2016 r. do dnia uprawomocnienia się decyzji spłaciły przed terminem pożyczki.

Urząd podał, że decyzje wobec Zaplo i Vivus Finance są nieprawomocne, firmy odwołały się do sądu. Decyzja wobec Banku Pocztowego jest prawomocna. (PAP)

autor: Longina Grzegórska-Szpyt

Zobacz także

  • Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny PAP/Marcin Obara

    UOKiK rozpoczął postępowanie przeciwko producentowi paneli podłogowych

  • Amazon logo. Fot. PAP/EPA/TANNEN MAURY

    Prezes UOKiK nałożył ponad 31 mln zł kary na Amazon

  • Logo Glovo. Fot. domena publiczna

    UOKiK postawił Glovo zarzuty. Wprowadza konsumentów w błąd?

  • grafika ilustracyjna/ Fot. Pixabay

    UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec 17 banków ws. spłat kredytów hipotecznych

Serwisy ogólnodostępne PAP