UOKiK wydał kolejne decyzje związane z naruszeniami zbiorowych interesów osób przez firmy pożyczkowe Vivus Finance i Zaplo oraz Banku Pocztowego. Według Urzędu naruszenie polegało na tym, że spółki te zatrzymywały sobie całą prowizję mimo, że klient uregulował dług wcześniej niż przewidywała to umowa.
Tymczasem zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim powinny się rozliczyć z kosztów udzielenia pożyczki proporcjonalnie do okresu, o który został skrócony kontrakt - czytamy w komunikacie.
Urząd wskazał, że kwotę do zwrotu instytucje finansowe mają obliczać metodą liniową. Polega ona na określeniu, jaka część kosztów kredytu przypada na jeden dzień, o ile dni został skrócony okres kredytowania i pomnożenia tych dwóch liczb.
Jak zaznaczył, cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny, liniowy mechanizm obliczania zwrotu opłat klientom jest najkorzystniejszy dla konsumentów i uczciwie wypełnia wyrok TSUE. "Oczekuję tym samym, że wszystkie instytucje finansowe będą ją stosować przy rozliczeniach przedterminowej spłaty kredytu konsumenckiego. Takie stanowisko przedstawiliśmy również w październiku 2019 r. na spotkaniu ze Związkiem Banków Polskich" - dodał.
W komunikacie podano, że prezes UOKiK przyjął także zobowiązanie Banku Pocztowego do usunięcia wobec konsumentów skutków stosowanej praktyki. W efekcie decyzji Prezesa Urzędu wszystkie trzy spółki będą musiały poinformować każdego konsumenta, który spłacił przed terminem zaciągnięty u nich kredyt, o możliwości złożenia reklamacji.
Wskazano, że w przypadku Banku Pocztowego, decyzja dotyczy osób, które między 1 marca 2015 r. a 30 czerwca 2016 r. zawarły umowę "Pożyczka na Poczcie" i spłaciły ją przed terminem. W przypadku firm: Vivus Finance i Zaplo chodzi o osoby, które od 16 maja 2016 r. do dnia uprawomocnienia się decyzji spłaciły przed terminem pożyczki.
Urząd podał, że decyzje wobec Zaplo i Vivus Finance są nieprawomocne, firmy odwołały się do sądu. Decyzja wobec Banku Pocztowego jest prawomocna. (PAP)
autor: Longina Grzegórska-Szpyt