NFZ od początku roku obsłużył łącznie milion klientów

2024-07-23 17:33 aktualizacja: 2024-07-24, 10:04
Narodowy Fundusz Zdrowia. Fot. PAP/Leszek Szymański
Narodowy Fundusz Zdrowia. Fot. PAP/Leszek Szymański
Milionowy klient przyszedł do siedziby oddziału NFZ przy ul. Targowej 35 w Łodzi. Otrzymał gadżety przypominające o profilaktyce i kosz owoców – poinformowała rzeczniczka oddziału Anna Leder.

Milionowy klientprzyszedł do oddziału NFZ przy ul. Targowej 35 w Łodzi we wtorek ok. godz. 10.00. Choć większość spraw w NFZ można załatwić online, ta akurat wymagała osobistego stawiennictwa. Klient otrzymał gadżety przypominające o profilaktyce i kosz owoców - przekazała Leder.

Przypomniała, że większość spraw związanych z NFZ – jak wyrobienie karty EKUZ, złożenie wniosku do uzdrowiska, potwierdzenie zlecenia na kule czy pampersy – można załatwić elektronicznie, ale mimo to sale obsługi klienta odwiedza w Polsce około 1,7 mln osób rocznie.

Od początku roku w salach obsługi NFZ zrealizowano łącznie 2,4 mln spraw, 1,3 mln połączeń odebrali konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta, a ponad 30 tys. osób skorzystało z oferty stanowisk ds. profilaktyki i promocji zdrowia.

W salach obsługi klientów NFZ można uzyskać europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego i certyfikat tymczasowo ja zastępujący, zweryfikować ubezpieczenie zdrowotne, poznać szczegóły spraw związanych z działalnością NFZ, jak leczenie, uzdrowiska, zaopatrzenie w wyroby medyczne, podpisać umowę o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne oraz potwierdzić profil zaufany, otrzymać informacje o Internetowym Koncie Pacjenta i aplikacji mojeIKP.

W każdym z 16 oddziałów działa także samoobsługowy kiosk profilaktyczny, w którym można dokonać najważniejszych pomiarów medycznych. Uzyskane wyniki można od razu omówić z doradcą. Doradcy ds. profilaktyki instruują, jak wziąć udział w programach profilaktycznych.

Jeśli nie po drodze nam do oddziału Funduszu, możemy skorzystać z usługi e-Doradca NFZ, która umożliwia konsultację online z pracownikami poszczególnych oddziałów. Warto wiedzieć, że w każdy poniedziałek placówki NFZ są dostępne dla klientów od godz. 8.00 do 18.00.

Z uwagi na szczególne potrzeby osób w spektrum autyzmu w oddziałach wojewódzkich NFZ wprowadzono cichą godzinę. W każdy wtorek od godz. 14.00 do godz. 15.00 w salach obsługi klientów wygaszane są światła i wyciszane telefony, aby zapewnić komfort tym, którzy tego potrzebują.

Z myślą o osobach podróżujących na warszawskim lotnisku Okęcie uruchomiono stanowisko ds. EKUZ. Można w nim przed samym odlotem uzyskać EKUZ, poznać zasady leczenia poza granicami kraju czy też zapoznać się z ofertą programów profilaktycznych NFZ.

Każdy oddział wojewódzki prowadzi działalność profilaktyczną, np. w Łodzi przy ul. Targowej tylko w tym roku zorganizowano dla łodzian 33 wydarzenia promujące profilaktykę i zdrowy tryb życia. Były to m.in.: badanie słuchu, pomiar glukozy we krwi, pomiar ciśnienia, EKG, konsultacje z fizjoterapeutami, amazonkami, farmaceutami, lekarzami urologami, psychologami i psychiatrami, przedstawicielami ZUS i sanepidu.

Sala jest dostępna dla osób ze szczególnymi potrzebami. Można wejść do niej z psem asystującym. Jest też stanowisko z regulowanym blatem do obsługi osób na wózkach, są też lupy i ramki do podpisu, pętle indukcyjne, wsparcie asystenta osoby niepełnosprawnej i pokój obsługi indywidualnej, dostosowany dla kobiet w ciąży, kobiet z małymi dziećmi, osób w spectrum autyzmu lub z zespołem Aspergera. Dla osób głuchych i słabo słyszących dostępna jest obsługa w języku migowym.(PAP)

Autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska

kh/