Ministra zapytana w Senacie przez PAP, czy są szkoły tak zniszczone przez powódź, że zajęcia w nich nie wrócą w tym roku szkolnym, powiedziała, że odwiedziła w niedzielę dwie miejscowości, w których szkoły były "na tyle zniszczone, że ze wstępnych dopiero szacunków wiadomo, że do budynków zajęcia wrócą najwcześniej późną wiosną". Nie oznacza to jednak, jak zaznaczyła, że dzieci w ogóle nie będą miały zajęć; będą one organizowane w innych miejscach.
Dodała, że są szkoły, które będą wymagały "naprawdę głębokich prac remontowych", ale i takie, które po osuszeniu, oczyszczeniu - tak, by spełniały warunki sanitarno-emidemiologiczne - będą ruszały za tydzień lub dwa.
"Z tego, co wiem, są takie placówki, które do końca roku szkolnego będą musiały odbywać zajęcia w innych siedzibach. Tutaj zmieniamy przepisy" - zaznaczyła.
Poinformowała, że jeszcze w poniedziałek odbędzie się w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów spotkanie dotyczące związanych z powodzią zmian w przepisach. "Jutro rząd będzie przyjmował zmiany (...), musimy się spotkać i spojrzeć na te przepisy wspólnie" - dodała.
Szef MSWiA Tomasz Siemoniak zapowiedział w poniedziałek w Polskim Radiu, że we wtorek RM "przyjmie projekt ustawy o specjalnych działaniach w związku z powodzią".
Ministra edukacji dopytywana przez dziennikarzy, jakie zmiany zaproponuje, przekazała, że będą dotyczyły "chociażby organizacji zajęć, przesunięć finansowych na żywioły, czy zgód na to np., żeby w placówkach, które muszą organizować zajęcia pod konkretnych adresem, na czas powodzi ten adres mógł być inny".
Dodała, że "nie są to wielkie sprawy", a "techniczne przesunięcia", które mają ułatwić samorządom, organom prowadzącym, dyrektorom szkół funkcjonowanie placówek oświatowych.
Z powodu powodzi zawieszono zajęcia w 243 szkołach, przedszkolach i placówkach edukacyjnych w trzech województwach: dolnośląskim, opolskim i lubuskim - poinformowało w poniedziałek Ministerstwo Edukacji Narodowej.
W poniedziałek cykliczne spotkanie odbędzie zespół kryzysowy kuratorów; mają oni przekazać MEN informację o aktualnej sytuacji szkół na terenach powodziowych. (PAP)
pak/ jpn/ know/