"Po uzyskaniu zgód korporacyjnych będziemy mogli podpisać umowę na zakup 300 nowych wagonów z opcją na kolejne 150, co będzie wtedy największą inwestycją taborową w historii naszej spółki" - powiedział Gontarz.
Wyjaśnił, że po to, by podpisać kontrakt, potrzebna będzie zgoda rady nadzorczej i walnego zgromadzenia.
Zdaniem wiceprezesa, do samego podpisania kontraktu mogłoby dojść do końca pierwszego kwartału tego roku.
W listopadzie ubiegłego roku PKP Intercity informowało, że oferty w przetargu na nowe wagony wspólną ofertę złożyło dwóch producentów - H.Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych oraz Newag.
Nowe wagony będą mogły rozpędzić się do 200 km/h. Pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę.
Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.
PKP Intercity oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe. Największą popularnością cieszą się pociągi TLK i IC.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. W 2023 r. przewoźnik przewiózł ponad 68 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem w historii spółki. Rok wcześniej było to prawie 60 mln pasażerów. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji" do 2030 r. spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz stacje postojowe.(PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
gn/