Odcinek trasy S3 Bolkowo - Kamienna Góra otwarty [NASZE WIDEO]

2024-07-31 13:30 aktualizacja: 2024-07-31, 17:02
Ponad 16-kilometrowy fragment trasy S3 między Bolkowem a Kamienną Górą oddano w środę do użytku. To ostatni ukończony fragment tej trasy na Dolnym Śląsku.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas uroczystości otwarcia fragmentu trasy podkreślił, że według wielu opinii dolnośląski odcinek S3 to „najpiękniejsza ekspresówka w Polsce”. „To piękna i bezpieczna droga – połączenie piękna natury z pięknem roboty inżynierów. Na tej drodze mamy aż 69 obiektów inżynierskich, w tym dwa tunele” – mówił Klimczak.

Szef resortu infrastruktury zaznaczył, że otwarty w środę fragment trasy to również duża korzyść dla gospodarki. „Dzięki tej trasie transport może odbywać się szybko i mało inwazyjnie” – mówił Klimczak.

Minister podkreślił, że budowa dolnośląskiego fragmentu S3, wraz z oddaniem do użytku ostatniego odcinka, została ukończona, a budowa trasy będzie kontynuowana po stronie czeskiej. „Droga S3 to środkowoeuropejski korytarz transportowy, który nie tylko łączy Polskę od Zachodniego Pomorza do granicy z Czechami, ale też całą Europę od Grecji do Szwecji i jest kluczowym korytarzem transportowym” – powiedział.

Klimczak przypominał też, że ostatni fragment tej trasy w Polsce powstaje w okolicach Świnoujścia.

W ciągu 16-kilometrowego odcinka znajduje się najdłuższy, bo liczący 2,3 kilometra, pozamiejski tunel drogowy w Polsce. W tunelu zastosowano najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. „Jest tu 60 czujników dymu; dwa liniowe czujniki ciepła oraz 37 wentylatorów. To wszystko monitorowane jest przez 150 kamer, z czego 90 w systemie termowizyjnym” – powiedział dziennikarzom dyrektor wrocławskie oddziału GDDKiA Waldemar Wojciechowski. Tunel objęty jest odcinkowym pomiarem prędkości.

Budowa odcinka S3 między Bolkowem a Kamienną Górą kosztowała ponad 1,7 mld zł.

Oddany w środę do użytku fragment jest częścią drogi ekspresowej S3 Legnica (A4) – Lubawka (granica państwa). Stanowi on część trasy Świnoujście – Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Jawor – Bolków – Kamienna Góra – Lubawka i fragmentem Central European Transport Corridor (CETC-ROUTE65) łączącego Skandynawię przez porty Świnoujście – Szczecin z północnymi Włochami przez Czechy i Austrię.(PAP)

 

ps/