PKP Intercity zawarły w II półroczu br. umowy na blisko 9,4 mld zł z polskimi firmami

2024-11-21 17:27 aktualizacja: 2024-11-21, 17:44
Pociąg PKP Intercity. Fot. PAP/Albert Zawada
Pociąg PKP Intercity. Fot. PAP/Albert Zawada
PKP Intercity w II półroczu 2024 roku zawarły umowy na projekty taborowe na blisko 9,4 mld zł z polskimi producentami i zakładami napraw, na przestrzeni lat to ponad 16,5 mld zł - przekazał przewoźnik w czwartek. Wyjaśnił, że dotyczą one m.in. dostaw ok.160 lokomotyw i ok. 300 wagonów.

PKP Intercity poinformował, że na przestrzeni lat PKP Intercity u polskich kontrahentów zakontraktowały umowy o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł, a blisko 9,4 mld zł tylko w II półroczu bieżącego roku.

Wskazał, że największa wartość zamówień realizowana jest przez firmę z Nowego Sącza - Newag S.A. Dotyczą one dostawy 78 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h, 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych o prędkości 160 km/h.

"Ponadto Newag S.A. ma wyprodukować 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Kwota wszystkich umów wynosi 7,7 mld zł brutto" - zaznaczył.

Natomiast 5,4 mld zł zainwestowano w tabor produkowany przez H. Cegielski z Poznania. Realizowane są tam projekty napraw i modernizacji 172 wagonów, a w lipcu podpisano dodatkową umowę o wartości 4,2 mld zł na dostawę 300 nowych wagonów.

Blisko 1 mld zł to wartość kontraktów PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki. "Obejmują one zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno–spalinowych o prędkości do 160 km/h, a także naprawę na poziomie P5 67 wagonów różnego typu" - wyjaśnił.

W listopadzie przewoźnik podpisał umowy z zakładem naprawczym PKP Intercity Remtrak na kwotę 1,5 mld zł na naprawę i modernizację 150 wagonów, a zakłady w Opocznie i Opolu wykonują modernizację dodatkowych 105 wagonów. Łączna wartość tych kontraktów to ponad 2,5 mld zł.

PKP Intercity to operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju. W 100 proc. należy do państwowych PKP S.A.(PAP)

jls/ drag/gn/