Polska bombką stoi. Jesteśmy piątym największym eksporterem na świecie

2024-12-05 08:27 aktualizacja: 2024-12-05, 12:39
Produkcja bombek w fabryce GMC w Staszowie Fot. PAP/Piotr Polak
Produkcja bombek w fabryce GMC w Staszowie Fot. PAP/Piotr Polak
Polska jest trzecim największym eksporterem bombek choinkowych w Europie, a piątym na świecie - wynika z raportu firmy Akcenta. W 2023 r. z Polski za granicę trafiły ozdoby bożonarodzeniowe o wartości 68,2 mln euro - dodano.

W ocenie autorów raportu, polskie bombki zdobywają uznanie za granicą "nie tylko za wyjątkowy design, ale i trwałość". Z danych przeanalizowanych przez firmę Akcenta wynika, że w 2023 roku Polska wyeksportowała ozdoby świąteczne o wartości 68,2 mln euro, osiągając 5. miejsce na świecie i 3. w Europie. Eksport bombek w 2023 roku był o połowę wyższy niż ich import. Wskazano, że największym globalnym eksporterem ozdób świątecznych są Chiny. Z kolei w Europie wyprzedzają nas tylko Holandia i Niemcy.

Polskie bombki najczęściej eksportowane są do Niemiec - wartość wyeksportowanych dekoracji z Polski w 2023 roku wyniosła 15,6 mln euro. Na drugim miejscu znajdują się Stany Zjednoczone, do których trafiły towary o wartości 14,8 mln euro, a na trzecim Francja z wynikiem 4,3 mln euro. Zgodnie z raportem, polskie bombki zdobią również czeskie, austriackie i słowackie domy, można je także znaleźć w Rosji i Australii.

Zauważono, że Polska nie tylko eksportuje, ale również importuje ozdoby bożonarodzeniowe. W 2023 roku wartość importu tych towarów wyniosła 46,7 mln euro - zdecydowana większość bożonarodzeniowych dekoracji przyjechała z Chin (36,2 mln euro - o 17 proc. mniej rdr). Ozdoby trafiają do Polski również z Niemiec (4,6 mln euro) oraz z Holandii (1,7 mln euro).

Cytowany w informacji Radosław Jarema z Akcenty poinformował, że wartość globalnego eksportu ozdób bożonarodzeniowych w 2023 roku spadła o 39 proc., osiągając 6,38 mld euro w porównaniu z 10,3 mld euro w 2022 roku. "Chiny, które dominują na rynku, odnotowały aż 42 proc. spadku w ujęciu rocznym, podczas gdy Polska poradziła sobie znacznie lepiej, notując jedynie 7 proc. spadku" - dodał.

"Dane pochodzą z International Trade Cener za lata 2022 i 2023 według kategorii 950510 – Christmas articles (excl. candles and electric lighting sets, natural Christmas trees and Christmas tree stands)" - zaznaczono.

Akcenta jest traderem walutowym na rynku czeskim i w Europie Środkowej. Portfel klientów składa się z ponad 54 tys. podmiotów, głównie małych i średnich firm zorientowanych na eksport lub import. (PAP)

fos/ malk/ know/