Jak wynika z raportu, jako jedno z głównych ułatwień związanych z rozwojem AI Polacy uważają brak konieczności wykonywania powtarzalnych i nudnych czynności. "Wskazało tak dwie trzecie badanych w wieku 15-26 lat oraz ponad połowa respondentów z pozostałych grup wiekowych" - podano.
"Na pozytywny odbiór sztucznej inteligencji wpływa przede wszystkim widoczny potencjał poprawy jakości życia, który zauważa dwie trzecie badanych, a także usprawnienia procesów produkcyjnych oraz usługowych (70 proc. wskazań)" – powiedziała, cytowana w raporcie, jego autorka Izabela Franke.
Dodała, że "większy sceptycyzm widać z kolei w przypadku pozytywnego wpływu AI na rozwiązanie globalnych problemów takich jak najpowszechniejsze choroby czy globalne ocieplenie. Tu nieco mniej niż połowa badanych wierzy, że sztuczna inteligencja faktycznie może przynieść realne zmiany na lepsze" - przekazała.
W raporcie zaznaczono, że w społeczeństwie pojawiają się również obawy związane z dalszym rozwojem AI. Niemal trzy czwarte badanych wskazało, że kwestie prywatności, bezpieczeństwa danych oraz odpowiedzialności związane z AI powinny być regulowanie odgórnie.
"Wśród najczęściej wymienianych obaw respondenci biorący udział w badaniu wskazywali na wzrost dezinformacji (72 proc. wskazań), umocnienie pozycji globalnych koncernów (69 proc. wskazań) czy też wykorzystanie AI w celach militarnych (72 proc. wskazań)" - zaznaczyła Izabela Franke. Dodała, że siedmiu na dziesięciu respondentów obawia się, że AI odbierze ludziom pracę.
Od 78 do 84 proc. respondentów we wszystkich grupach wiekowych przyznało, że edukacja i budowanie świadomości społecznej na temat możliwości i zagrożeń związanych z AI są kluczowe dla kształtowania przyszłości, w której technologia ta służy ludzkości w sposób zrównoważony i etyczny.
Raport „Żyjesz w Phygitalu choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” powstał na podstawie badania ilościowego CAWI na panelu online. Badanie zostało zrealizowane metodą doboru kwotowego wg wybranych grup pokoleniowych (15-26 lat: 25 proc; 27-42 lat: 25 proc; 43-58 lat: 25 proc; powyżej 58 lat: 25 proc) przy współpracy Future Mind i SW Research w dniach 24.11-03.12.2023. Zrealizowana próba wyniosła N=1211. (PAP)
nl/