Prezes Żabki: akcyza na jednorazowe e-papierosy praktycznie wyeliminuje je z rynku
Wprowadzenie akcyzy na jednorazowe e-papierosy praktycznie wyeliminuje je z rynku, ale nie wpłynie na sprzedaż Żabki - poinformował podczas telekonferencji prezes Żabka Polska, Tomasz Suchański. Dodał, że konsumpcja przełoży się na inne nowoczesne, nietradycyjne produkty tytoniowe.

"E-papierosy jednorazowe, na które została nałożona akcyza, praktycznie wyeliminuje ten produkt z rynku, ale (...) rozmawiamy z producentami i widzimy, że ta konsumpcja przełoży się na inne nowoczesne czy nietradycyjne produkty tytoniowe. (...) Nie sądzimy, żeby to miało większy czy jakikolwiek wpływ na naszą sprzedaż, szczególnie że dotyczy to ostatniego kwartału tego roku" - powiedział Suchański.
Sejm 20 lutego tego roku uchwalił nowelizację ustawy o akcyzie, której celem jest m.in. podniesienie opodatkowania jednorazowych e-papierosów, czy objęcie podatkiem akcyzowym wielorazowych papierosów elektronicznych. Zgodnie z jej zapisami, stawka akcyzy na urządzenia do waporyzacji (wielorazowe papierosy elektroniczne, podgrzewacze, urządzenia wielofunkcyjne) ma wynieść 40 zł za sztukę. Akcyza na płyn zawarty w jednorazowych papierosach elektronicznych zostanie podwyższona od 1 lipca 2025 r. o 40 zł od każdego papierosa. Ustawa wejdzie w życie 1 kwietnia 2025 r., z wyjątkiem części przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.
Jakie plany na przyszłość ma Żabka?
Obecna na telekonferencji członkini zarządu Żabka Polska odpowiedzialna za obszar strategii finansowej Marta Wrochna-Łastowska zapowiedziała, że do połowy tego roku wszystkie sklepy Żabki zostaną wyposażone w piece gastronomiczne pozwalające na przygotowywanie dań gotowych typu street food.
Na koniec grudnia 2024 r. ofert street food dostępna była w ponad 70 proc. sklepów sieci Żabka.
Wiceprezes Żabka Polska ds. strategii i rozwoju Tomasz Blicharski przypomniał natomiast, że instalowane w sklepach Żabka piece konwekcyjno-mikrofalowe pozwalają na sprzedaż dodatkowych produktów na gorąco, takich jak frytki, burgery, nuggetsy. "W czwartym kwartale ubiegłego roku największym powodzeniem cieszyła się pizza" - dodał.
Wrochna-Łastowska poinformowała też, że w tym roku Żabka planuje otwarcie ponad 1100 nowych sklepów, a więc więcej niż spółka zapowiadała w zeszłym roku mniej więcej o 10 proc.
W poniedziałek spółka poinformowała, że zysk netto Grupy Żabka w 2024 r. przekroczył 592,7 mln zł rosnąc o 66,4 proc. w ciągu roku.
Żabka to sieć sklepów convenience. Obejmuje sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience, liczącą w Polsce ponad 11 tys. sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano.
Grupa dysponuje również ofertą cyfrową, do której należy marka Maczfit czy Platforma Dietly. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. W połowie czerwca 2024 r. Grupa Żabka rozpoczęła działalność w Rumunii pod marką Froo.
IPO, czyli pierwsza oferta publiczna Żabki miała miejsce 17 października 2024 r. (PAP)
pif/ mmu/ grg/