Prezydent Krakowa na początku każdej nowej kadencji posłów i senatorów zaprasza ich na spotkanie, podczas którego prezentuje listę sugestii dotyczących zmian prawnych, korzystnych dla miasta. Parlamentarzystom na tę kadencję Majchrowski i jego współpracownicy przedstawili 749 proponowanych zmian aktów prawnych.
„Jest cała masa spraw, które są ciężkie do realizacji, czasami uniemożliwiają działania związane z funkcjonowaniem miasta” – powiedział dziennikarzom Majchrowski.
Uczestnicy spotkania skoncentrowali się na kilku najpilniejszych, fundamentalnych tematach, ale – jak dodał prezydent pytany o najważniejszy problem – najważniejszą kwestią są pieniądze.
Na spotkaniu w magistracie zwrócono uwagę na możliwość wykorzystania środków zagranicznych przez Gminę Miejską Kraków, a także konieczność wprowadzenia zmian prawnych w takich obszarach jak gospodarka nieruchomościami, aby samorządy mogły wprowadzać aport, czy kodeks wyborczy, aby uprościć proces ujmowania wyborców w stałym obwodzie głosowania.
Wśród poruszanych tematów znalazły się także: inwestycje w oświacie, opłaty turystyczne, turystyczny najem krótkoterminowy, świadczenie usług przewodnickich w obszarach chronionych, obywatelska inicjatywa uchwałodawcza. Przedstawione zostały także propozycje dotyczące zwiększenia części rozwojowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2024 oraz zmian prawnych w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Parlamentarzyści szczególną uwagę zwracali na potrzebę szybkiego pozyskania środków z Krajowego Planu Odbudowy.
W zakresie KPO władze Krakowa postulują kontraktowanie projektów proponowanych do współfinansowania w pierwszej połowie 2026 r., zmianę terminu zakończenia realizacji projektów – do końca 2030 r. - oraz zmianę form finansowania z pożyczek na dotacje.
Wśród wskazanych przez władze miasta zadań do realizacji znalazły się: parki miejskie, program budowy ścieżek rowerowych, inwestycje z zakresu małej retencji, program budowy sygnalizacji świetlnych, doświetlenia przejść dla pieszych oraz innych elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozbudowa i modernizacja infrastruktury przedszkolnej i szkolnej. Łączna wartość projektów przygotowanych do realizacji wynosi 244 mln zł.
Według władz miasta ze środków KPO powinny być współfinansowane projekty z zakresu transportu szynowego: budowa linii tramwajowej od pętli Mały Płaszów do osiedla Złocień, szacunkowy koszt – 350 mln zł; przebudowa torowiska wzdłuż ulicy Solidarności wraz z podstacjami trakcyjnymi koszt – 97 mln zł; opracowanie dokumentacji projektowej dla linii premetra w Krakowie – koszt – 60 mln zł.
„Duże nadzieje pokładam w KPO. Miejmy nadzieję, że te pieniądze zostaną w końcu uwolnione” – mówiła dziennikarzom poseł PiS Małgorzata Wassermann. Jak podkreśliła jako mieszkanka Krakowa będzie zadowolona, jeżeli znajdą się finanse na inwestycje w mieście, niezależnie od tego, jaki rząd znajdzie takie finanse.
Poseł KO Aleksander Miszalski stwierdził, że postulaty władz miasta są racjonalne z punktu widzenia interesu gminy. „Będziemy interweniować i pisać projekty ustaw” – zapowiedział.
Ocenił też m.in. że w związku z „piątką Kaczyńskiego” dochody samorządów spadły nawet o 1 mld zł w ciągu roku, a krakowski samorząd stracił w ostatnich latach ok. 2 mld zł.
Poseł klubu PSL-Trzecia Droga Ireneusz Raś zwrócił uwagę m.in. na centralizację zadań w ostatnich latach, co jego zdaniem doprowadziło do „ubytku finansów” w samorządach.
„Zgadzam się z postulatami władz miasta w imieniu pana Władysława Kosiniaka-Kamysza. Mogę powiedzieć – 'Dość kłótni, do przodu'” – powiedział zapowiadając prace legislacyjne na rzecz lepszych zmian w Krakowie.(PAP)
Autorka: Beata Kołodziej
kgr/