KIA w środę w komunikacie przesłanym do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformowała, że chodzi o modele CEED PHEV (kod modelowy CD, wyprodukowane na Słowacji od 11 listopada 2019 r. do 14 sierpnia 2023 r.) i Xceed PHEV (kod modelowy CD CUV, wyprodukowane na Słowacji od 3 grudnia 2019 do 14 sierpnia 2023 r.). Łącznie jest to 2 320 pojazdów w Polsce.
Jak podano, w modelach tych dojść może do zanieczyszczenia płytki drukowanej w hydraulicznym siłowniku sprzęgła, co "może powodować zwarcie elektryczne, mogące skutkować pożarem w komorze silnika podczas jazdy". W pojazdach dotkniętych problemem może zapalić się kontrolka ostrzegawcza HEV. Właściciele mają zostać powiadomieni o konieczności umówienia się na wizytę w autoryzowanej stacji obsługi (ASO) KIA w celu inspekcji siłownika sprzęgła hydraulicznego HCA i, jeśli będzie to konieczne, jego wymiany oraz instalacji nowego bezpiecznika, który ma zmniejszyć ryzyko powstania zwarcia.
Ponadto, w 40 autach marki Picanto (kod modelowy SA, wyprodukowane w Korei Południowej od 17 grudnia 2009 r. do 11 stycznia 2011 r.), wyposażonych w system ABS i ESC może dojść do innej awarii, która również może skutkować pożarem w komorze silnika.
W tych pojazdach wyciek płynu hamulcowego może doprowadzić do zwarcia elektrycznego w trakcie eksploatacji pojazdu, co powoduje przeciążenie elektryczne w module ABS. "Stan ten może spowodować pożar w komorze silnika, niezależnie od tego, czy pojazd jest zaparkowany, czy jest w ruchu" - zaznaczył producent. W pojazdach tych może pojawić się kontrolka MIL i/lub kontrolka ABS, a także "dym oraz zapach spalenizny wydobywający się z komory silnika i podzespołów HECU".
Właściciele aut również zostaną powiadomienie o konieczności wizyty w ASO KIA w celu "zainstalowania nowych bezpieczników o małej pojemności w celu ograniczenia prądu roboczego w płytce obwodu elektrycznego HECU".
W listopadzie KIA informowała o innych akcjach serwisowych. W pojazdach, które zostały nimi objęte, również mogło dochodzić do pożarów w komorze silnika. Łącznie było to wówczas ponad 34 tys. samochodów różnych modeli. Rzecznik KIA Monika Krzesak powiedziała wtedy PAP, że właściciele objętych kampanią samochodów będą mogli zgłosić się do ASO w wygodnym dla siebie terminie i każdy z użytkowników zostanie odpowiednio powiadomiony o zaistniałej sytuacji. Ponadto przekazała, że autoryzowane stacje obsługi przygotowują się do wykonania potrzebnych prac.(PAP)
jls/ malk/gn/