Prof. Uścińska podsumowała działania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w 2023 r. w kontekście realizacji świadczeń dla rodzin.
Szefowa ZUS przypomniała, że w lutym 2023 r. uruchomiono kolejną, drugą edycję programu "Rodzina 500 plus", a w lipcu trzecią edycję tzw. wyprawki szkolnej z programu "Dobry Start" (300 plus).
Prezes Zakładu poinformowała, że po przeniesieniu obsługi świadczenia 300 plus do ZUS koszt obsługi jednego wniosku spadł z 10 zł do 30 gr. To – jak wskazała – daje łącznie 0,5 mld zł oszczędności dla budżetu państwa w ciągu 11 lat.
"W przypadku 500 plus roczny koszt obsługi jednego wniosku spadł z 51 zł do 6 zł, to oszczędność 3,1 mld zł w 11 lat" – zaznaczyła prof. Uścińska. Jak podała, obecnie oszczędności z tytułu przeniesienia świadczeń 500 plus i "Dobry start" wynoszą ok. 0,6 mld zł.
Wnioski o świadczenia składa się wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem PUE (w tym aplikacji mZUS), portalu Emp@tia lub bankowości elektronicznej większości polskich banków i SKOK.
"Badanie uprawnień do świadczenia jest zaprojektowane kaskadowo. Sprawa jest rozstrzygana przez jeden z automatów o różnym poziomie złożoności. Obsługa ręczna przez pracownika dotyczy zaledwie kilku procent spraw. Wypłata świadczenia następuje wyłącznie na rachunek płatniczy" – wyjaśniła prof. Uścińska.
"Osobom, które tego potrzebują, ZUS udostępnia komputery oraz bezpośrednie wsparcie w założeniu profilu na PUE i wypełnieniu wniosku w placówkach ZUS i mobilnych punktach" – zaznaczyła szefowa ZUS.
Jak podała, w 2023 r., do października, ZUS przyjął 12,9 mln wniosków w sprawie świadczeń dla rodzin oraz wypłacił z tego tytułu ponad 38 mld zł, w tym: świadczenia 300 plus obejmujące 4,6 mln dzieci na kwotę 1,4 mld zł, świadczenia 500 plus na 8 mln dzieci na kwotę 34,7 mld zł, rodzinny kapitał opiekuńczy na średniomiesięcznie 17 tys. dzieci na kwotę 1,8 mld zł, dofinansowanie żłobkowe na średniomiesięcznie ok. 97 tys. dzieci na kwotę 361 mln zł.
Zdaniem prezes ZUS bieżący stopień realizacji wniosków pozostaje na bardzo wysokim poziomie 99,2 proc., podobnie jak poziom automatyzacji obsługi wniosków, który wynosi w przypadku świadczenia 300 plus 98,2 proc., świadczenia 500 plus – 94,9 proc., rodzinnego kapitału opiekuńczego – 92,1 proc. i żłobkowego 57,7 proc.
"Potwierdziły się argumenty ZUS, że rodzice nie są wykluczeni cyfrowo, umieją korzystać z nowych technologii oraz że jest to dla nich wygodniejsze odwiedzić elektroniczny ZUS czynny 24/7 i tą drogą złożyć wniosek online na komputerze, smartfonie, tablecie lub aplikacji mZUS" – podkreśliła prof. Uścińska.
Przypomniała, że od 1 stycznia 2024 r. kwota świadczenia wychowawczego dla wszystkich uprawnionych zostanie podniesiona z 500 zł do 800 zł. ZUS podniesie wysokość świadczenia w sposób płynny, z urzędu, bez potrzeby składania nowego wniosku. Osoby uprawnione otrzymają wypłaty w tych samych terminach co dotychczas, ale w nowej wysokości. Zostaną także poinformowani o tym elektronicznie.
"Wszystkie inne zasady funkcjonowania programu pozostaną bez zmian. Świadczenie w nowej kwocie będzie wypłacane na bieżąco do maja 2024 r. Z kolei od 1 lutego 2024 r. zostanie otwarty nabór wniosków o świadczenie wychowawcze na kolejny okres świadczeniowy" – dodała prof. Uścińska.(PAP)
Autorka: Karolina Kropiwiec
kgr/