Przewijanie treści wideo na platformach społecznościowych i streamingowych nie niweluje nudy, a ją pogłębia

2024-08-26 08:18 aktualizacja: 2024-08-26, 09:52
Smartfon (zdj. ilustracyjne) Fot. PAP/EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH
Smartfon (zdj. ilustracyjne) Fot. PAP/EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH
Rola, jaką media społecznościowe i platfromy streamingowe odgrywają w wypełnianiu nam wolnego czasu okazuje się być ogromna. Nierzadko to właśnie z nudów sięgamy po telefon, by bezrefleksyjnie zanurzyć się w świecie zabawnych filmików, treści poradnikowych, czy przeskakujemy pomiędzy kolejnymi propozycjami streamingowych gigantów. Jednak coś, co ma wypełnić nasz czas i zabić nudę, w istocie pogłębia ten stan - dowodzi nowe badanie.

Związek pomiędzy nudą a nierzadko nawykowym i bezrefleksyjnym przewijaniem kolejnych filmików zamieszczanych na takich platformach jak TikTok czy YouTube a także platformach streamingowych, zbadała dr Katy Tam, adiunkt psychologii na Uniwersytecie w Toronto. Autorka badania opublikowanego na łamach czasopisma „Journal of Experimental Psychology: General” postanowiła przyjrzeć się roli, jaką szybkie przeskakiwanie pomiędzy treściami wideo odgrywa w zwalczaniu codziennej monotonii i stanu znudzenia. W końcu może się wydawać, że oglądanie zabawnych filmików ze zwierzętami, prankami, relacji z życia gwiazd czy nagrań z treściami poradnikowymi może w sposób wartościowy wypełnić chwile nic nierobienia.

Aby przenalizować ten związek naukowcy przeprowadzili w sumie siedem eksperymentów z udziałem ponad 1200 ochotników. W trakcie ich trwania analizowano różne sposoby konsumowania treści. Badani biorący udział w eksperymencie musieli m.in. obejrzeć 10 minutowy filmik bez możliwości przewijania czy przełączania. W innym eksperymencie mieli do dyspozycji siedem pięciominutowych filmów, pomiędzy którymi mogli się swobodnie przełączać. W kolejnych eksperymentach zaproponowano im obejrzenie 10 i 50-minutowego filmu, które mogli przewijać. Przeprowadzone eksperymenty pozwoliły wykazać, że zarówno przeskakiwanie pomiędzy nagraniami, jak i przewijanie dłuższych treści, nie niwelowało poczucia znudzenia, wręcz pogłębiało ten stan.

„Nuda jest nieprzyjemna, a ludzie robią wszystko, aby jej uniknąć. Jednym ze sposobów ucieczki przed nią i zwiększenia stymulacji jest konsumowanie mediów cyfrowych, na przykład oglądanie krótkich filmów na YouTube lub TikToku. Jednym ze sposobów, w jaki ludzie oglądają te filmy, jest przełączanie się między filmami i przewijanie ich. To forma oglądania, którą nazywamy przełączaniem cyfrowym. Tutaj stawiamy hipotezę, że ludzie konsumują treści w ten sposób, aby uniknąć nudy, ale takie zachowanie paradoksalnie nasila nudę. Co więcej ludzie są przez to mniej zadowoleni i mniej zaangażowani w oglądane treści” – czytamy w podsumowaniu badania.

Jak wyjaśnia w rozmowie z CNN autorka badania, nuda jest ściśle powiązana z naszą uwagą. Ciągłe przeskakiwanie pomiędzy oglądanymi filmami uniemożliwia nam pełne zainteresowanie się, a tym samym zaangażowanie się. „Czujemy się znudzeni, gdy istnieje luka między tym, jak bardzo jesteśmy zaangażowani, a tym, jak bardzo chcielibyśmy być zaangażowani. Gdy ludzie ciągle przełączają się między filmami, nie angażują się w pełni w żaden z nich. Zamiast tego szukają czegoś bardziej interesującego” – tłumaczy Tam. (PAP Life)

ep/