Rafał Trzaskowski: lotnisko Okęcie to jeden z największych atutów Warszawy

2024-02-28 13:27 aktualizacja: 2024-02-28, 13:29
Lotnisko Chopina. Fot. PAP/Leszek Szymański
Lotnisko Chopina. Fot. PAP/Leszek Szymański
Lotnisko Okęcie to jeden z największych atutów Warszawy, dzięki niemu biznes chętnie przychodzi do naszego miasta - powiedział w środę prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Dodał, że w sprawie CPK dopiero teraz rozpoczęła się poważna rozmowa i należy poczekać na stosowne analizy.

W internetowej części rozmowy w Radiu ZET, słuchacze pytali Trzaskowskiego, dlaczego nie chce ulżyć warszawiakom mieszkającym blisko Okęcia i jest przeciwko wyprowadzeniu lotniska poza miasto.

"Dlatego, że Okęcie to jest jeden z największych atutów Warszawy. Wszystkie nasze analizy to potwierdzają - biznes dlatego tutaj (do stolicy) chętnie przychodzi, bo mamy tak dobrze skomunikowane lotnisko. Wydaliśmy setki milionów złotych na pociąg, na rozwiązania komunikacyjne, teraz (mamy) wyrzucić to wszystko przez okno? To byłoby niezrozumiałe" - powiedział prezydent Warszawy.

Dopytywany, czy zatem projekt budowy lotniska w Baranowie powinien zostać wyrzucony do kosza, odparł, że najpierw chce posłuchać "prawdziwych argumentów", ponieważ PiS ich nie przedstawiło oraz nie odpowiedziało na najważniejsze pytania w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"W tej chwili dopiero zaczęła się na ten temat poważna rozmowa. Poczekajmy, jeżeli rzeczywiście te analizy pokażą, że to ma sens, będziemy rozmawiać" - powiedział Trzaskowski.

Był też pytany, czy nie można zostawić Okęcia, a jednocześnie budować portu w Baranowie.

"Chciałbym, ale PiS zawsze odpowiadał na to pytanie, że budowa CPK oznaczałaby likwidację Okęcia. Jeżeli można budować CPK i mieć Okęcie, to też zmieniałoby sytuację" - zaznaczył.

Zwrócił uwagę, że jest też lotnisko w Modlinie, które można by rozbudowywać.

"I spokojnie można by było rozwiązać nasze problemy właśnie w ten sposób" - dodał Trzaskowski.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)

autor: Karol Kostrzewa

jc/