O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Na co zwracamy uwagę podczas świątecznych zakupów? Są wyniki raportu

W ciągu roku o ponad 20 pkt. proc. do blisko 80 proc. wzrosła grupa osób, dla których najważniejszym czynnikiem podczas zakupów przedświątecznych będzie cena - wynika z opracowania Grupy Blix. Zdecydowana większość kupujących będzie też szukać produktów objętych promocjami.

Zakupy świąteczne na targu Fot. PAP/Łukasz Gągulski
Zakupy świąteczne na targu Fot. PAP/Łukasz Gągulski

Jak wynika z raportu Grupy Blix w tym roku 84 proc. klientów zamierza podczas zakupów spożywczych na Wielkanoc poszukiwać produktów objętych promocjami. To wynik zbliżony do uzyskanego w zeszłorocznym badaniu, kiedy takiej odpowiedzi udzieliło 81,2 proc. respondentów. Dla 7,6 proc. promocje nie mają znaczenia (rok temu – 7,3 proc.), a 5,3 proc. respondentów nie potrafiła się określić (poprzednio 5,6 proc.). Z kolei 3,1 proc. ankietowanych wskazało, że planuje kupować świąteczne wiktuały w cenach regularnych (przed rokiem 5,5 proc.).

"Wzrost odsetka o 2,8 punktów procentowych rok do roku osób deklarujących zakupy w promocjach to wyraźny sygnał, że konsumenci coraz mocniej zwracają uwagę na ceny. Nie musi to bezpośrednio oznaczać pogorszenia ich sytuacji ekonomicznej, ale z pewnością potwierdza, że rośnie pragmatyczne podejście do wydatków. Wysokie ceny żywności w ostatnich latach nauczyły klientów planowania zakupów i szukania okazji" – skomentował wyniki badania Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix.

Image
Autorzy: PAP/Maria Samczuk, Adam Ziemienowicz, Mateusz Krymski
Autorzy: PAP/Maria Samczuk, Adam Ziemienowicz, Mateusz Krymski

Jak wskazali autorzy raportu rozwój aplikacji i narzędzi mobilnych ułatwia porównywanie cen i śledzenie promocji. "Fakt, że tylko 3,1 proc. kupujących deklaruje zakupy w cenach regularnych, pokazuje, że promocje cieszą się popularnością. Dla sieci handlowych oznacza to konieczność tworzenia jeszcze bardziej przemyślanych i atrakcyjnych ofert w okresie przedświątecznym" – zaznaczył Piotr Biela z Grupy Blix.

Z raportu wynika też, że 24,7 proc. konsumentów ma zamiar kupić nie tylko wypróbowane już produkty, ale chce sięgnąć również po nowości (w ub.r. – 38,9 proc.). 21,3 proc. ankietowanych postawi na sprawdzone marki (poprzednio – 25,3 proc.). W tegorocznym badaniu pojawiła się również nowa 20-procentowa grupa respondentów, którzy mają zamiar kupić wyłącznie sprawdzone produkty. Prawie co piąty badany (19,2 proc.) zadeklarował otwartość na nowości (w ubiegłym roku 16,2 proc.). Z kolei 8 proc. zaufa markom własnym sieci handlowych (rok temu – 10,1 proc.). Dla 4 proc. respondentów ta kwestia jest bez znaczenia (wcześniej – 6,3 proc.). Natomiast 2,9 proc. jeszcze nie wie, co zrobi (przed rokiem – było to 3,2 proc.).

Więcej

Zakupy wielkanocne. Fot.  PAP/Łukasz Gągulski

Przygotowania do Wielkanocy. Kiedy idziemy na zakupy?

"Polacy przed Wielkanocą stawiają przede wszystkim na sprawdzone produkty i marki. Podobnie jak rok temu, najwięcej osób deklaruje wybór wypróbowanych artykułów z dodatkiem nowości. Jednak w porównaniu z wynikami ubiegłorocznymi widać spadek takich wskazań o ponad 14 punktów procentowych. Jednocześnie pojawia się nowa, silna grupa – aż 20 proc. konsumentów planujących kupić wyłącznie sprawdzone produkty, niechętnie odnoszących się do jakichkolwiek eksperymentów zakupowych" – zauważył Marcin Lenkiewicz.

Image
Autorzy: Mateusz Krymski, Michał Czernek
Autorzy: Mateusz Krymski, Michał Czernek

Badanie wykazało, że dla 79,5 proc. konsumentów najważniejszym kryterium, które zdecyduje o wyborze produktów będzie cena (rok temu – 58,3 proc. wskazań). Jak zauważyli eksperci Grupy Blix, wzrost jej znaczenia, jako głównego czynnika decyzji zakupowych, to jeden z najbardziej wyrazistych sygnałów, jakie płyną z tegorocznych danych. Skok o ponad 21 punktów procentowych rok do roku, to w ich ocenie efekt zwiększonej "przezorności konsumenckiej".

Choć inflacja nominalnie spadła w porównaniu do zeszłego roku, konsumenci nadal uważnie planują swoje zakupy i realnie szacują możliwości finansowe. 

Marcin Lenkiewicz, Grupa BLIX

Polacy widzą kumulację podwyżek cen z poprzednich lat i wzrost kosztów życia. Dlatego ostrożniej podchodzą do domowych budżetów - uważa Lenkiewicz.

Kompromis między ceną a jakością

Według autorów badania, z punktu widzenia rynku FMCG i marketingu uzyskany wynik oznacza, że konsumenci nie rezygnują z jakości, ale coraz częściej szukają jej w ramach atrakcyjnej promocji. W tym kontekście wygrywają marki, które potrafią połączyć dobrą ofertę cenową z zaufaniem i rozpoznawalnością. Świadczą o tym - jak podkreślono w opracowaniu - kolejne dane: 65,7 proc. w czasie przedświątecznych zakupów postawi przede wszystkim na jakość produktów (rok temu – 41,2 proc.), a 55,3 proc. – na promocyjne ceny (poprzednio 48,7 proc.).

Więcej

Jarmark Wielkanocny w Katowicach. Fot.  PAP/Andrzej Grygiel

Ile wydamy w tym roku na Wielkanoc? Przedświąteczny raport [NASZE WIDEO]

"Jakość zanotowała wzrost rdr. o 24,5 p.p. i po raz pierwszy w naszym badaniu wyprzedziła promocję. To bardzo mocne sygnały, że Polacy nie chcą już kupować wyłącznie tanio, tylko szukają rozsądnego kompromisu między ceną a jakością. Oznacza to zmianę w podejściu do robienia zakupów – nawet w okresie świątecznym. Dodatkowo, konsumenci są coraz lepiej poinformowani. Porównują składy, korzystają z aplikacji zakupowych, a dostępność recenzji czy rankingów produktów online zwiększa ich świadomość dotyczącą codziennych zakupów" – zaznaczył Piotr Biela.

Na kolejnych pozycjach w zestawieniu widać takie czynniki decyzyjne jak własne doświadczenie – 25,1 proc. (poprzednio – 33,2 proc.), dostępność – 14,7 proc. (24 proc.), a także marka – 9,8 proc. (8,7 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 28 marca - 3 kwietnia br. metodą wywiadów internetowych, przez Grupę BLIX oraz firmę Proxi.cloud na próbie 1112 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację codziennych zakupów. (PAP)

gkc/ mick/ know/

Zobacz także

  • Msza. Fot. PAP/Rafał Guz

    Czy w Poniedziałek Wielkanocny trzeba iść do kościoła?

  • Wielkanoc w 1945 roku Fot. PAP/CAF

    Dzielili się tym, co mieli. Tak wyglądała Wielkanoc tuż po wojnie

  • Lany poniedziałek na rynku w Kazimierzu Dolnym Fot. PAP/Wojtek Jargiło

    W lany poniedziałek w niektórych rejonach deszcz. Mogą pojawić się także burze

  • Papież Franciszek na balkonie bazyliki św. Piotra Fot. PAP/EPA/ANGELO CARCONI

    Papież udzielił błogosławieństwa Urbi et Orbi. Przybył na balkon bazyliki św. Piotra

Serwisy ogólnodostępne PAP