Resort finansów wyemitował obligacje warte 3,5 mld zł na podwyższenie kapitału zakładowego CPK

2024-12-16 16:51 aktualizacja: 2024-12-16, 18:50
Fot. mat. pras.
Fot. mat. pras.
Minister Finansów wyemitował obligacje skarbowe przeznaczone na podwyższenie kapitału zakładowego Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) o łącznej wartości nominalnej 3,5 mld zł - poinformował w poniedziałek resort finansów.

"Minister Finansów wyemitował obligacje skarbowe przeznaczone na podwyższenie kapitału zakładowego Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. Wyemitowane obligacje o łącznej wartości nominalnej 3.500 mln złotych zostały przekazane 16 grudnia 2024 roku" - podano w komunikacie MF.

Premier Donald Tusk ogłosił 26 listopada br. decyzję o przekazaniu 3,5 mld zł na projekt CPK w formie papierów skarbowych; pieniądze mają dofinansować prace projektowe dla terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego oraz sieci przyłączy i prace przygotowawcze dla budowy lotniska. Środki finansowe z programu wieloletniego CPK etap I na lata 2021-2023 zostały wstrzymane przez poprzedni rząd w czwartym kwartale 2023 r. W ubiegłym roku spółka miała być dokapitalizowana 7 mld zł, ale otrzymała 3,7 md zł.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że dodatkowe środki umożliwią m.in. zakończenie prac projektowych dotyczących terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego, a także stref Airside i Landside oraz sieci przyłączy. Pozwolą także na dalsze projektowanie systemów lotniskowych, w tym systemu transportu bagażu oraz finalizację procesu nabywania nieruchomości pod przyszłe lotnisko i dalsze prace przygotowawcze dla budowy portu lotniczego CPK. Z tej puli dofinansowane zostaną też działania dotyczące zapewnienia infrastruktury transportowej na potrzeby budowy lotniska oraz zapewnienia zasilania docelowego lotniska - przekazał resort w komunikacie.

"Program CPK jest w fazie intensywnej realizacji. Pracujemy już na racjonalnych założeniach dotyczących skali inwestycji, jak i w oparciu o realne harmonogramy. Projekt inwestycyjny CPK analizujemy również pod kątem całości wydatków Skarbu Państwa biorąc pod uwagę potrzeby gospodarcze kraju, a także potrzeby lokalnej społeczności" – poinformował wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, cytowany w komunikacie resortu.

MI zwróciło uwagę, że w ramach inwestycji drogowych finansowaniem zostanie objęta budowa dróg dojazdowych do lotniska. W ramach inwestycji rozwojowych w perspektywie do końca 2025 r., przewidziano wykup gruntów oraz wykonanie prac planistycznych i projektowych związanych z powstaniem Airport City i Cargo City. Zaznaczyło, że są to kluczowe elementy infrastruktury wspierającej działalność lotniska.

W komunikacie przekazano również, że w przypadku inwestycji kolejowych, największe nakłady do końca 2025 r. będą związane z realizacją projektów w ramach tzw. "linii Y".

"Na odcinku Warszawa – Łódź planowane jest nabywanie nieruchomości, opracowanie projektu budowlanego wraz z uzgodnieniami oraz pracami przygotowawczymi. Finansowaniem objęte zostaną również prace projektowe, zakup nieruchomości oraz roboty budowlane dotyczące węzła kolejowego CPK i tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi. Przyznane środki pozwolą ponadto na realizację prac projektowych i nabycie nieruchomości na odcinku Łódź – Wrocław, a także opracowanie projektu budowlanego wraz z uzgodnieniami dla odcinka linii kolejowej Sieradz – Poznań" - napisał resort.

CPK to spółka Skarbu Państwa, powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. to 131,7 mld zł. (PAP)

bpk/ pif/ pad/ malk/ grg/