O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Rynek HoReCa w Polsce 2024. Najnowszy raport

Wartość rynku HoReCa w Polsce w 2024 r. wzrośnie o 8,4 proc. w stosunku do roku ubiegłego - wynika z raportu "Rynek HoReCa w Polsce 2024" opublikowanego przez firmę PMR Market Experts. Według raportu restauracje, stanowiące największą część rynku będą stopniowo ustępować miejsca cateringowi indywidualnemu.

Według raportu restauracje, stanowią największą część rynku HoReCa. Fot. PAP/	Wojciech Olkuśnik
Według raportu restauracje, stanowią największą część rynku HoReCa. Fot. PAP/ Wojciech Olkuśnik

Więcej

Mięso wołowe w sklepie, zdjęcie ilustracyjne, fot. PAP/Albert Zawada

Coraz większa wartość polskiego eksportu wołowiny. "Jesteśmy w stanie pobić rekord"

"Szacuje się, że wartość rynku HoReCa w Polsce w 2024 r. wzrośnie o 8,4 proc. względem poprzedniego roku. Ten w ostatnim czasie znajdował się pod silnym wpływem rosnących cen, co skłaniało Polaków do ograniczania wydatków. Jednymi z kluczowych obszarów, wokół których szukali oszczędności, było jedzenie poza domem czy zamawianie posiłków na dowóz. Aktualnie odnotowaliśmy spadek deklaracji o ograniczaniu wydatków o 11 p.p. w porównaniu do 2023 roku" - oceniła analityk w PMR Market Experts Justyna Zagórska.

Według raportu restauracje, stanowiące największą część rynku HoReCa będą w ciągu najbliższych lat stopniowo ustępować miejsca cateringowi indywidualnemu oraz gastronomii hotelowej. Segment hotelowy charakteryzuje się najwyższą dynamiką wzrostu i wraca do wartości sprzed pandemii.

"Obserwowane przeobrażenia można przypisać zmieniającym się preferencjom konsumentów, wygodzie korzystania z usług cateringowych oraz ogólnemu rozwojowi turystyki i rosnącej liczbie zagranicznych turystów odwiedzających Polskę" - wyjaśniono.

Zwrócono uwagę, że obecnie popularne jest zamawianie jedzenia na dowóz. Blisko połowa Polaków, głównie kobiet, jako główny powód korzystania z takich usług wskazuje urozmaicenie codziennych posiłków przygotowywanych w domu. Mężczyźni z kolei chętnie zamawiają jedzenie w związku z wydarzeniami sportowymi.

Według raportu, spośród restauracji, pizzerii, kawiarni, barów alkoholowych oraz szybkiej obsługi, to te ostatnie były liderem wzrostu wartości sprzedaży w trudnym dla branży 2023 r.

Więcej

Turyści na plaży w Świnoujściu. Fot. PAP/	Marcin Bielecki (zdjęcie ilustracyjne)

Północna Izba Gospodarcza: Polacy jeżdżą na weekendy do Pragi, a Czesi nad polskie morze

Eksperci PMR Market Experts wskazują przedstawicieli pokolenia Z jako ważną grupę konsumentów, mającą coraz większy wpływ na funkcjonowanie lokali gastronomicznych. Ci, chętniej niż klasyczne dania z kuchni polskiej, wybierają kuchnię amerykańską, a kawę wymieniają na napoje gazowane. Osoby urodzone po 1995 roku częściej niż do restauracji chodzą do barów szybkiej obsługi oraz pizzerii. Przy wyborze lokalu zdecydowana większość z nich kieruje się ocenami, na przykład w Google. Ważne są także dla nich opinie popularnych kulinarnych vlogerów i influencerów.

"Co ważne, 'zetki' bardzo chętnie sięgają po konkurencyjne dla rynku HoReCa produkty typu food-to-go, czyli ciepłe i zimne przekąski, jak hotdogi, zapiekanki, gotowe dania czy drożdżówki oraz przygotowywane na miejscu napoje (kawa, herbata, świeżo wyciskane soki)" - podano.

Z raportu wynika, że 40 proc. przedstawicieli pokolenia Z uważa produkty typu food-to-go za pełnowartościowe posiłki, mogące zastąpić te zjedzone w lokalu gastronomicznym.

PMR Market Experts jest firmą badawczo-konsultingową. Rocznie opracowuje około 50 raportów dla czterech głównych sektorów: ICT (branża gospodarki obejmująca przedsiębiorstwa, których głównym rodzajem działalności jest produkcja dóbr i usług pozwalających na elektroniczne rejestrowanie, przetwarzanie, transmitowanie, odtwarzanie lub wyświetlanie informacji - PAP), budownictwa, handlu detalicznego i hurtowego oraz ochrony zdrowia. (PAP)
 

gn/

Zobacz także

  • Do tej pory złożono ponad 2,3 tys. wniosków o dotacje z KPO dla przedsiębiorstw z sektora HoReCa. Fot. PAP/	Jakub Kaczmarczyk (zdjęcie ilustracyjne)

    MFiPR: złożono ponad 2,3 tys. wniosków o dotacje z KPO dla sektora HoReCa

Serwisy ogólnodostępne PAP