Zgodnie z raportem, 11 proc. polskich firm w pełni wykorzystuje technologie sztucznej inteligencji (AI) w procesach rekrutacyjnych, a 20 proc. realizuje przy udziale narzędzi AI niektóre z elementów procesów rekrutacyjnych; 19 proc. planuje ich wprowadzenie w ciągu najbliższego roku, a 16 proc. - przed upływem trzech lat.
Zauważono, iż łącznie "50 proc. polskich firm korzysta ze sztucznej inteligencji w procesach HR lub planuje ją wdrożyć w ciągu najbliższego roku".
Cytowana w raporcie ekspertka Manpower Marta Szymańska wskazała, iż dzięki wdrożeniu elementów sztucznej inteligencji firmy mogą zoptymalizować oraz zautomatyzować zadania. "Możliwość szybkiego analizowania wielu kandydatów to bardziej przemyślane decyzje o zatrudnieniu" – oceniła.
W raporcie zaznaczono, że 18 proc. respondentów nie bierze pod uwagę wykorzystania AI w procesach rekrutacyjnych, a 6 proc. nie zamierza ich włączyć do rekrutacji przez najbliższe trzy lata.
W opinii Szymańskiej, organizacje, które są sceptyczne wobec wykorzystania sztucznej inteligencji, obawiają się zwykle "bezosobowej natury AI na to, jakie kandydat będzie miał doświadczenia związane z daną firmą, co jest niezwykle ważne w budowaniu marki pracodawcy".
Pracodawcy zostali zapytani o to, jak ich zdaniem narzędzia sztucznej inteligencji wpłyną na poszczególne obszary HR w ciągu najbliższych dwóch lat. Najbardziej pozytywne efekty tych innowacji - jak podano - oczekiwane są w obszarze reskillingu i upskillingu, niezbędnych szkoleń pracowników oraz wzroście zaangażowania talentów. "Wśród ewentualnych, negatywnych skutków, jakie może przynieść implementacja AI, ankietowane przedsiębiorstwa wskazują głównie na realizację celów ESG oraz wpływ na liczbę zatrudnianych specjalistów" - podano.
Jak stwierdziła ekspertka Manpower, sztuczna inteligencja może wzmocnić, ale też osłabić zaangażowanie talentów, "wszystko jest bowiem zależne od odpowiedniego jej wdrożenia". Zdaniem Szymańskiej, poprawa efektywności, spersonalizowane rekomendacje rozwoju i motywujący feedback mogą pozytywnie wpłynąć na zaangażowanie pracowników.
"Właściwe zastosowanie AI powinno uwzględniać równowagę między automatyzacją, a ludzkim elementem, aby zachować wartość pracy, rozwój zawodowy oraz zwiększyć zaangażowanie talentów" – wskazała ekspertka.
Badanie przeprowadzono na grupie 510 polskich pracodawców w ramach raportu Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia dla III kwartału br. (PAP)
mmi/