Trwa rozbudowa odcinka Via Carpatia. Ta droga będzie kosztowała ponad 270 mln zł [NASZE WIDEO]

2024-11-26 16:32 aktualizacja: 2024-11-26, 19:27
Ponad 270 mln zł kosztować będzie dobudowa drugiej jezdni do odcinka S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka. Zaawansowanie prac na tym fragmencie, który będzie częścią szlaku Via Carpatia, wynosi obecnie ok. 15 proc.

Jak powiedziała we wtorek na konferencji prasowej na placu budowy w Nienadówce rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, obecnie droga S19 na odcinku między Jasionką a Sokołowem Małopolskim posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy.

„Po rozbudowie droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza” – dodała.

Odcinek realizowany jest w systemie „projektu i buduj". Umowa z wykonawcą, firmą Strabag, została podpisana w listopadzie 2022 r. Wartość kontraktu to ponad 270 mln zł. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.

Jak powiedział PAP kierownik budowy Paweł Kubas z firmy Strabag, roboty w terenie rozpoczęły się w maju br. „Szacujemy zaawansowanie robót przy budowie głównej trasy na ok. 15 proc., a jeśli chodzi o drogi serwisowe jest to ok. 90 proc.” – dodał. Kubas podkreślił, że na tym odcinku jest 20 obiektów inżynieryjnych, a prace trwają przy 12 z nich.

Największym przedsięwzięciem dla drogowców jest estakada w Nienadówce, która musi zostać dobudowana do już istniejącej. Jak zaznaczył Kubas, obiekt będzie miał pięć przęseł. „Obecnie robimy wzmocnienia pod fundamenty, wbijamy pale na głębokość do 16 metrów i na nich posadowione będą podpory wiaduktu. Szacujemy, że w tym roku prace te się zakończą, dzięki temu uda się zrobić fundamenty oraz filary” – powiedział.

Przebudowywana jest również kanalizacja sanitarna, przekładane są kable energetyczne, trwają prace przy nasypach i budowie kilkunastu zbiorników retencyjnych.

Przedstawiciel wykonawcy powiedział, że na odcinku są niewielkie opóźnienia względem harmonogramu, które wynikały m.in. z późnego wejścia na plac budowy. „Powodem była m.in. konieczność opracowania organizacji ruchu, bo musieliśmy np. zwęzić odcinek drogi ekspresowej S19. Mieliśmy także stanowiska archeologiczne, które też opóźniły prace” – wymienił Kubas.

W ramach inwestycji istniejący już MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, aby w przyszłości mogła powstać stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.

Natomiast istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej drodze krajowej nr 19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy.

Inwestycja ma być zakończona w II połowie 2026 r.

Droga S19 będzie częścią szlaku Via Carpatia, który połączy północ i południe Europy. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). (PAP)

huk/ malk/ ktl/ kp/