W ramach zadania realizowanego na odcinku Krosno-Miejsce Piastowe powstanie odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
Jak poinformowała we wtorek rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus na odcinku Krosno-Miejsce Piastowe, na węźle Krosno wprowadzony został objazd na dk 19, aby umożliwić objazd dla nowo budowanego ronda, oraz na węźle Miejsce Piastowe objazd na dk 28, aby umożliwić przebudowę dk 28 i budowę węzła drogowego.
„Wykonawca zamontował wytwórnię mas bitumicznych (WMB). W kolejnych miesiącach planowane jest rozpoczęcie produkcji oraz układanie mieszanki mineralno–asfaltowej (MMA)” – przekazała Rarus.
Zapowiedziała, że w ciągu najbliższych miesięcy będą przede wszystkim kontynuowane roboty ziemne, takie jak wykonywanie warstwy mrozoochronnej, podbudowy pomocniczej i zasadniczej.
„W zakresie branży mostowej kontynuowane są prace żelbetowe w zakresie obiektów mostowych oraz przepustów. Wykonawca rozpoczął prace związane z wykonywaniem murów z gruntów zbrojonych wraz z zasypkami inżynierskimi obiektów mostowych oraz realizuje prace w zakresie kap chodnikowych” – wymieniła rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.
Ponadto wykonawca planuje w najbliższych miesiącach zakończyć prace związane z przebudową sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej.
„Szczególny nacisk kładziony jest na zakończenie robót związanych z budową kanalizacji deszczowej, co udostępni fronty robót pod wykonywanie poszczególnych warstw konstrukcyjnych drogi. Na terenie Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Miejsce Piastowe, realizowane są prace związane z budową obiektów kubaturowych” – zaznaczyła rzeczniczka.
Będą też kontynuowane prace w zakresie przebudowy rowów melioracyjnych oraz drenażu niezinwentaryzowanego. Trwają prace w zakresie budowy zbiorników retencyjnych.
Zakres prac na odcinku Krosno-Miejsce Piastowe obejmie także m.in. budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jeden przepust pod trasą główną.
Wykonawcą robót na odcinku Krosno-Miejsce Piastowe jest Aldesa. Koszt inwestycji to ponad 365 mln zł. Zaawansowanie robót wynosi ok. 54 proc.
Jak zaznaczyła Rarus, intensywne prace budowlane trwały również na odcinku S19 Miejsce Piastowe–Dukla, zwłaszcza w branży mostowej, „gdzie sprzyjająca pogoda zimą pozwoliła na znaczny ich postęp”. Jak wymieniła, zostały wybudowane m.in. wszystkie podpory estakad ES 2.2 i ES 2.3 będących największymi i zarazem najciekawszymi obiektami na tym odcinku.
„Duży nacisk położono także na odhumusowanie, roboty ziemne, wycinkę drzew i krzewów czy przebudowę sieci uzbrojenia terenu kolidujących z elementami drogi S19. Wykonano odcinki próbne podbudowy zasadniczej i warstwy wiążącej z betonu asfaltowego. Już w kilku lokalizacjach ułożono warstwy konstrukcji nawierzchni na trasie głównej- warstwę ulepszonego podłoża oraz warstwę mrozoochronną” – poinformowała Rarus.
Ponadto w ramach budowy estakady ES 2.2 w miejscowości Równe ułożono belki podłużne, uzbrojono znaczną część ustroju nośnego oraz zabetonowano sześć z 14 segmentów przęseł. Z kolei na estakadzie ES 2.3 w Zboiskach trwa wykonywanie przęseł metodą nawisową z wykorzystaniem złożonych wózków CFT.
„W najbliższych dniach wykonawca planuje wykonać podbudowę pomocniczą i zasadniczą na trasie głównej, a od około połowy sierpnia chce przystąpić do układania warstw asfaltowych na uprzednio przygotowanych fragmentach trasy głównej. W tym roku przewidywane jest ułożenie masy bitumicznej na około połowie trasy. Wykonawca chce także powrócić do prac na MOP Równe, przerwanych ze względu na znaleziska archeologiczne” - zaznaczyła.
Wykonawcą robót jest Strabag, a wartość umowy wynosi prawie 479 mln zł.
W ramach zadania wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ponad 10 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną dk 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin-Wietrzno–Zboiska.
„Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice–Nowy Żmigród–Dukla” – poinformowała Rarus.
Ponadto powstanie m.in. 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych.
Zaawansowanie robót wynosi około 30 proc.
Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy. (PAP)
kgr/