Tarcza TBM Katarzyna po katastrofie budowlanej przy Al. 1 Maja 23 stoi już niemal 2 miesiące. Drążenie tunelu przerwano 7 września br., kiedy podczas przechodzenia maszyny 17 m pod kamienicą przy 1 Maja 23 zawaliła się część budynku.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, pytany przez dziennikarzy Podczas międzynarodowej konferencji poświęconej rozwojowi Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce, przyznał, że harmonogram prac jest zagrożony.
"Postoje zawsze wpływają na harmonogram i obawiam się, że opóźnienie, które powstaje, może jeszcze narosnąć. Najważniejsze jest, żebyśmy bezpiecznie doprowadzili proces drążenia do końca. Mówiąc o uruchomieniu pociągów w tunelu, mówimy już o roku 2027" - powiedział Malepszak.
Dodał, że start maszyny TBM po przerwie spowodowanej katastrofą budowlaną ma nastąpić 6 listopada. "Jeśli nie natrafimy na kolejne trudności, chcemy jak najszybciej dotrzeć do Dworca Fabrycznego" - dodał minister.
Rafał Wilgusiak z PKP PLK potwierdza, że wykonawca złożył wszystkie wymagane dokumenty w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego i zaraz po tym, jak WINB wyda decyzję, maszyna TBM rozpocznie pracę.
"Jeśli tak się stanie, pokona ok. 40 m wychodząc ze strefy oddziaływania budowy w rejonie Al. 1 Maja i zatrzyma się na bezpiecznym terenie w sąsiedztwie szkoły podstawowej przy ul. Więckowskiego, by tam przejść przegląd techniczny. W tym czasie prowadzone też będą oględziny uszkodzonych budynków przy 1 Maja i Próchnika. W tych dniach rozpoczęła się też rozbiórka kamienicy przy 1 Maja 16" - powiedział PAP Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Przyznał, że dwumiesięczny przestój przebicie tunelu do stacji Łódź Śródmieście w końcu 2024 r. staje się problematyczne, a to będzie miało wpływ na harmonogram całej inwestycji.
7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części
Tunel średnicowy ma w przyszłości połączyć Dworzec Fabryczny w Łodzi ze stacjami Łódź Kaliska (kierunek Sieradz, Kalisz) i Żabieniec (kierunek Kutno, Łowicz) i skróci czas przejazdu pociągów na trasie Warszawa - Poznań i Wrocław.
7,5-kilometrowy tunel dzieli się na dwie części. Dwutorowy odcinek od Łodzi Fabrycznej do Kozin drąży większa z dwóch tarcz - "Katarzyna". Cztery jednotorowe tunele na zachód od przystanku Koziny kopie mniejsza tarcza - "Faustyna".
Według najnowszego harmonogramu budowa miała się zakończyć w czerwcu przyszłego roku. Po pracach wykończeniowych, testach i odbiorach technicznych planowano, że pociągi pojada tunelem wraz z grudniowym rozkładem jazdy 2026 r.
Nadal w hotelach przebywają mieszkańcy budynków przy 1 Maja 23, 21 i 19 oraz Próchnika 44. Lokatorzy mieli wrócić do swoich domów 16 września. (PAP)
Autor: Marek Juśkiewicz
jus/ malk/gn/