Poza UMW, wśród najwyżej sklasyfikowanych (przedział 601-800) znalazły się Uniwersytet Jagielloński oraz Uniwersytet Warszawski.
„Numer jeden wśród uczelni medycznych i pierwsza trójka w Polsce ogólnym zestawieniu - taki wynik cieszy. Podobny rezultat osiągnęliśmy w tegorocznej edycji innego prestiżowego rankingu, tzw. Listy Szanghajskiej. Jesteśmy uczelnią rozpoznawalną w świecie, wysokie pozycje w ważnych zestawieniach dowodzą, że idziemy we właściwym kierunku. Z najnowszego rankingu THE WUR wynika, że UMW kształci najlepiej w Polsce. To ważne, bo doskonałość w obszarze dydaktyki to dla nas jedno z kluczowych zadań" - powiedział prof. Piotr Ponikowski, rektor Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu cytowany w komunikacie uczelni.
Rektor przypomniał, że uczelnia od zeszłego roku wprowadziła wiele unowocześnień, by jeszcze lepiej i bardziej praktycznie uczyć studentów. "Dziś widzimy, że to procentuje. I motywuje do dalszych zmian. Kolejny świetny wynik, drugie miejsce w kategorii „research quality”, to z kolei potwierdzenie słuszności naszych aspiracji do statusu uczelni badawczej. Będziemy się do tego intensywnie w najbliższych miesiącach przygotowywać” - dodał prof. Ponikowski.
Ranking THE WUR ocenia uczelnie pod względem dydaktyki, badań, transferu wiedzy i perspektyw międzynarodowych, w oparciu o 18 wskaźników w pięciu kategoriach: nauczanie, środowisko badawcze, jakość badań, perspektywy międzynarodowe oraz przemysł.
Kategoria „teaching” obejmuje m.in. reputację nauczycielską, stosunek liczby pracowników do liczby studentów oraz liczbę doktoratów w odniesieniu do licencjatów i pracowników akademickich.
„Wysoki poziom kształcenia akademickiego zapewnia nasza aktywna naukowo kadra, rozpoznawalna i uznana na całym świecie. To oni, ich wiedza i kompetencje dydaktyczne powodują, iż absolwenci UMW to marka światowa, zarówno jako praktycy, jak i naukowcy. Mamy nadzieję, że już wkrótce będzie to marka premium” - powiedziała prorektor ds. dydaktyki i studentów UMW, prof. Agnieszka Piwowar.
Jej zdaniem, kolejny bardzo ważny aspekt wysokiej oceny nauczania akademickiego według The WUR to wzrost innowacyjności badań i dydaktyki, a także umiejętność skutecznego łączenia tych dwóch obszarów. UMW inwestuje w innowacyjne rozwiązania – nowoczesne metody dydaktyczne, nowe technologie. Przykładem jest organizacja Centrum Symulacji Medycznych i włączenie zajęć symulacyjnych do programów na szeroką skalę. Wyniki przynosi podnoszenie kompetencji dydaktycznych kadry. Istotne dla rankingu były również innowacje związane z nauczaniem online. Nie do przecenienia jest też wzrost stopnia umiędzynarodowienia – udziału zagranicznych studentów i kadry w kształceniu uniwersyteckim.
„Doskonałość dydaktyki to kluczowy element dla każdej uczelni. Tutaj nasze działania są złożone i mają charakter systemowy. Dotyczą zarówno usprawniania systemu planowania, rozliczania i realizacji zajęć dydaktycznych, wykorzystania zasobów kadrowych i infrastrukturalnych dla optymalizacji tego procesu, ale również, docenienia wysiłku i zaangażowania naszych dydaktyków” - dodała prof. Piwowar.
„Research quality” – to kolejna kategoria rankingowa, w której UMW uplasował się na wysokiej pozycji (drugie miejsce w kraju).
„Wskaźnik ten bierze pod uwagę zarówno jakość publikacji, jak i liczbę cytowań artykułów publikowanych przez pracowników naszej uczelni. Z THE WUR 2024 wynika, że nasi naukowcy coraz lepiej publikują, a ich prace są coraz częściej cytowane. Choć nie jesteśmy dużą uczelnią, nasze rezultaty publikacyjne spowodowały, że mamy tak wysoką pozycjęw rankingu” - powiedział prorektor ds. nauki UMW, prof. Piotr Dzięgiel.
Podkreślił, że w ostatnich trzech latach nastąpił dynamiczny wzrost dobrych publikacji autorstwa naukowców UMW. Zaowocowało to m.in. trzema kategoriami A przyznanym dla wszystkich ocenianych dyscyplin naukowych w ostatniej ewaluacji. Pod względem publikacji i badań uczelnia wyróżnia się w obszarze nauk klinicznych ze szczególnym wskazaniem na kardiologię.
Jak podano, na poprawę jakości badań wpłynęły liczne działania UMW w ostatnich latach, prowadzone w ramach tzw. polityki naukowej. To m.in.: finansowanie najlepszych publikacji z funduszy przewodniczących Rad Dyscyplin i rezerwy prorektora ds. nauki, zachęcanie do publikowania w czasopismach o największej wadze czy konkursowy system przyznawania środków na badania naukowe, skierowany głównie do młodych naukowców.(PAP)
Autor: Roman Skiba
kno/