O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

UOKiK: prawo może ochronić seniorów przed pułapką zakupową

Konsument ma prawo odstąpić od umowy podpisanej podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce, a umowa finansowa zawarta np. podczas pokazu z mocy prawa jest nieważna - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie.

Konsument ma prawo odstąpić od umowy podpisanej podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce Fot. PAP/Łukasz Gągulski
Konsument ma prawo odstąpić od umowy podpisanej podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce Fot. PAP/Łukasz Gągulski

Więcej

Zobacz galerię (1)
Materiały podlaskiej policji

Próbował wyłudzić pieniądze od starszego małżeństwa. Seniorzy zatrzymali oszusta

Jak pisze UOKiK, konsultanci mogą dzwonić do seniorów i zapraszać na bezpłatne badanie, podczas gdy naprawdę chcą sprzedać produkt, który często nie jest wart swojej ceny.

"Seniorzy, jak każdy z nas, narażeni są na pułapki zakupowe" - zwraca uwagę UOKiK.

Zauważa, że seniorzy zapraszani są na "rzekome bezpłatne badania spirometryczne czy okulistyczne", a kuracjusze w sanatoriach są wabieni "darmowymi, leczącymi poduszkami czy matami". Nieuczciwi przedsiębiorcy mogą ukrywać prawdziwy cel spotkania, bo w rzeczywistości mogą chcieć coś seniorowi sprzedać. "To mogą być różne produkty, lecz łączy je jedno – nie są warte swojej ceny" - podkreśla urząd. Sprzedawcy - jak dodaje UOKiK - mogą wywierać presję, przekonywać do zakupu tu i teraz oraz chcieć podpisać umowę kredytową w domu konsumenta.

Urząd przypomina, że konsument ma prawo odstąpienia od umowy podpisanej podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce i to bez podawania przyczyny. Ma na to 30 dni, a w przypadku rzeczy kupionej na pokazie - 14 dni. "Obowiązuje także zakaz zawierania umów finansowych, np. pożyczki, podczas pokazu lub wycieczki. Umowa zawarta w tej sytuacji jest nieważna!" - zauważa UOKiK.

UOKiK apeluje o niepodpisywanie dokumentów pod presją oraz rozmowę z rodziną, znajomymi i sąsiadami przed podjęciem decyzji. Ponadto, konsument powinien domagać się kopii podpisanych dokumentów, zwrócić uwagę na dane kontaktowe przedsiębiorcy, np. numer telefonu i adres oraz pójść na ewentualne spotkanie z osobą bliską. (PAP)

jls/ malk/ know/

Zobacz także

  • Minister, pełnomocnik rządu ds. odbudowy po powodzi Marcin Kierwiński. Fot. PAP/	Albert Zawada

    Marcin Kierwiński: każdy sygnał ws. problemów z ubezpieczeniami po powodzi będzie sprawdzony 

  • Samolot węgierskich linii lotniczych Wizz Air, fot. PAP/Łukasz Gągulski

    Wizz Air z zarzutami od UOKiK. Chodzi o reklamacje bagażowe pasażerów

  • Logo Enea. Fot. PAP/Albert Zawada

    UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie grupy Enea

  • Informacja o promocjach z okazji Black Friday w witrynach warszawskich sklepów. Fot. PAP/Leszek Szymański

    UOKiK: w trakcie Black Friday trzeba uważać m.in. na zwodnicze interfejsy [WIDEO]

Serwisy ogólnodostępne PAP