Dla jednych to doskonała okazja do sprawienia radości ukochanej osobie, dla innych – komercyjne święto wykorzystywane do zwiększenia zysków ze sprzedaży tandetnych gadżetów. Obchodzone 14 lutego Walentynki mają na świecie tylu zwolenników, co przeciwników. W Polsce od kilku lat cieszą się one coraz mniejszą popularnością. Nowe badanie opinii publicznej PAYBACK Opinion Poll wykazało, że 42,88 proc. mieszkańców naszego kraju nie zamierza w tym roku celebrować tego święta. Powodów jest kilka – 31 proc. respondentów nie obchodzi Walentynek ze względu na brak życiowego partnera, a 27 proc. uważa, że uczucia powinno się okazywać drugiej połówce przez cały rok. Dla 17 proc. uczestników ankiety zniechęcająca jest atmosfera, jaka towarzyszy Dniu Zakochanych.
Ci, którzy planują uczcić imieniny świętego Walentego, w większości zrobią to w domowym zaciszu. Zaledwie jedna na 10 pytanych osób uda się tego dnia z ukochaną osobą do restauracji, a 6 proc. ankietowanych spróbuje zabawić się w szefa kuchni i przyrządzi dla partnera lub partnerki romantyczną kolację. 13 proc. badanych przyznało, że decyzję w sprawie obchodów Walentynek podejmie spontanicznie 14 lutego. Zdecydowana większość respondentów będzie świętować ze swoimi partnerami, narzeczonymi lub małżonkami. Pozostali zamierzają obchodzić Walentynki z rodziną (7 proc.) i przyjaciółmi (6 proc.).
Nieodzownym elementem walentynkowych obchodów jest wręczanie ukochanej osobie upominku. Badanie wykazało, że Polacy najchętniej kupują drugiej połówce perfumy, kwiaty oraz słodycze, a na ten cel wydadzą w tym roku od 51 do 150 zł. Pokrywa się to skądinąd z oczekiwaniami względem prezentu. Ankietowani wskazali, że prócz wspomnianych perfum i kwiatów chcieliby dostać biżuterię oraz bilety na koncert lub do teatru. Zaledwie 4 proc. badanych liczy na to, że 14 lutego otrzyma od ukochanej osoby własnoręcznie wykonany podarek. Dla Polaków ważne jest również to, by podczas walentynkowej randki oczarować partnera – 40 proc. pytanych zdradziło, że tego dnia przywiązuje większą niż zwykle wagę do swojego wyglądu. 17 proc. uczestników badania zadeklarowało, że postara się zrobić wszystko, by spodobać się wówczas bliskiej osobie. (PAP Life)
gn/