Wiceminister edukacji: będziemy szukać różnych innowacyjnych metod nauczania

2024-03-14 17:17 aktualizacja: 2024-03-15, 07:11
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer. Fot. PAP/Grzegorz Michałowski
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer. Fot. PAP/Grzegorz Michałowski
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer zapowiedziała, że MEN będzie szukał różnych innowacyjnych metody nauczania, które pozwolą uczniom w ciekawy, szybki sposób, skutecznie i bez lęku zdobywać wiedzę. Zaznaczyła, że uczniowie to właśnie lęk wskazują jako przeszkodę w uczeniu się matematyki.

W czwartek, w Międzynarodowym Dniu Matematyki wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer wzięła udział w lekcji matematyki dla uczniów klasy IV przeprowadzonej według programu "Inteligentna matematyka – zeszyt online". Program opracowany został przez naukowców z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, wspiera naukę matematyki poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji. Lekcja odbyła się w Szkole Podstawowej nr 109 im. Batalionów Chłopskich na warszawskim Wawrze.

"Mogliśmy zobaczyć, jak wygląda ciekawa lekcja matematyki (...). Widzimy, w jaki sposób sztuczna inteligencja zarówno pozwala uczniom pokonywać trudności, jak i pozwala samodzielnie się uczyć" - powiedziała Lubnauer dziennikarzom, zaznaczając, że uczniowie mogą korzystać z "zeszytu online" zarówno w szkole jak i w domu.

Według niej, gdy pyta się uczniów o przeszkody w uczeniu się matematyki, to bardzo często mówią, że jest to "lęk, lęk przed porażką i w ogóle lęk przed matematyką". "Jeżeli się uczą z komputerem, ze sztuczną inteligencją, to nie mają tego lęku, bo tu nie ma porażek, których się boją. Tu, jeżeli sobie z czymś nie poradzą, to wrócą do tego zadania za jakiś czas, ale w innej postaci. Pomoże im się to cofnąć, by potem pójść do przodu" - zaznaczyła wiceminister.

"Będziemy szukać innowatorów, będziemy szukać takich rzeczy, które pozwolą uczniom szybciej zdobywać wiedzę, w ciekawszy sposób zdobywać wiedzę" - powiedziała. Podkreśliła, że chodzi przede wszystkim o takie metody nauczania, które dadzą uczniom głęboką wiedzę. Jak mówiła, chodzi o to, by uczeń opanował np. tak dobrze znajomość ułamków, by później mógł ją wykorzystywać przy rozwiązywaniu innych zadań.

"Chyba nie ma nic wspanialszego niż obserwowanie dzieci, które z ciekawością robią swoje zadania, nie mają lęku, czują, że ktoś chce im pomóc, w tym przypadku to zarówno nauczyciel, jak i program (...). Będziemy się zastanawiać, jak wdrożyć tego typu rozwiązania w różnych szkołach. Natomiast jest dla nas oczywiste, że musimy poznać różne innowatorskie metody, które pomagają uczniom się uczyć" - wskazała.

Program "Inteligentna matematyka – zeszyt online" opracowany został on przez naukowców z Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Wspiera on naukę matematyki poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Platforma Zeszyt Online działa bezpośrednio w przeglądarce internetowej, a uczeń po zalogowaniu otrzymuje zadania dostosowane poziomem trudności do jego aktualnych umiejętności. Zadania są bardzo zróżnicowane: począwszy od matematyki elementarnej, kończąc na kursach dla studentów z zakresu analizy matematycznej, algebry, logiki, teorii mnogości, matematyki dyskretnej, rachunku prawdopodobieństwa, równań różniczkowych czy analizy zespolonej.

Proces nauki jest personalizowany przy użyciu AI, tak aby uczeń miał odpowiednio dobierane zadania: na bieżąco diagnozowanie są problemy ucznia i prowadzona indywidualna nauka ukierunkowanej na usunięcie tych problemów oraz dalszy rozwój. Z czasem, gdy uczeń rozwiązuje kolejne zadania, ich zakres i poziom trudności zmieniają się, są dostosowane do zmieniających się umiejętności ucznia.

"To, co dzisiaj widzieliśmy, to klasa, w której uczniowie radzili sobie w rożnym tempie, ale każdy z nich dostawał zadania, z którymi potrafił sobie poradzić. Każdy z nich, jeśli sobie z czymś nie radził, to dostawał zadanie trochę łatwiejsze, które go naprowadzało na trop, jak rozwiązać to zadanie trudniejsze. Właśnie o to chodzi w edukacji, żeby każdy, pracując trochę szybciej, czy w trochę wolniejszym tempem, mógł na koniec otrzymać rezultat, który pozwoli mu radzić sobie ze współczesnym światem" - wskazała Lubnauer. (PAP)

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka

gn/