Wiceminister Marchewka: prace na trasie kolejowej Warszawa-Szczecin na ukończeniu

2024-01-29 15:32 aktualizacja: 2024-01-29, 19:12
Fot. PAP/AA/ABACA (zdjęcie ilustracyjne)
Fot. PAP/AA/ABACA (zdjęcie ilustracyjne)
Myślę, że jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze pod koniec tego roku będziemy mogli skrócić podróż pociągiem z Warszawy do Szczecina do około 4 godzin 50 minut - powiedział w poniedziałek sekretarz stanu Arkadiusz Marchewka podczas posiedzenia Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego.

W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie spotkali się w poniedziałek parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej, PSL-Trzeciej Drogi oraz Prawa i Sprawiedliwości z regionu.

"Zgodziliśmy się wszyscy, że najważniejsze cały czas są drogi, czyli komunikacja. Z pewnością dopiszemy też do nich drogi żelazne, czyli kolej. Dwa priorytety to dokończenie S3 i S6" - powiedział dziennikarzom w poniedziałek przewodniczący Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego Artur Łącki (KO). Podkreślił, że priorytetem dla Szczecina jest również budowa drogi S10, a dla Koszalina - S11.

Jak również zaznaczył, "nie może być tak, że Szczecin jest jedynym wielkim miastem, do którego nie dojeżdża Pendolino". "To jest chore, że dojeżdża do Kołobrzegu, a nie dojeżdża do Szczecina, więc na pewno w tej kadencji musimy zrobić wszystko, żeby Pendolino dojechało przynajmniej do Szczecina, a szczytem marzeń byłoby Świnoujście" - powiedział poseł KO.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że według jego wiedzy prace remontowe na trasie kolejowej Warszawa-Szczecin "są na ukończeniu". "Myślę, że jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to jeszcze pod koniec tego roku będziemy mogli skrócić podróż pociągiem z Warszawy do Szczecina do około 4 godzin 50 minut - a może udałoby się to zrobić trochę szybciej" - oświadczył.

Parlamentarzyści zgodzili się co do konieczności budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina. "Otworzy nam ona (region dla - PAP) turystów niemieckich, transport z Niemiec, otworzy możliwości dalszego rozwoju gospodarczego Szczecina (...). Jestem przekonany, że w tej kadencji rozpoczniemy tę budowę i prawie ją skończymy" - mówił Łącki.

Uczestnicy posiedzenia zwrócili też uwagę na sytuację portu lotniczego Szczecin-Goleniów. "Z racji swojej funkcji (marszałka Senatu ubiegłej kadencji - PAP) 'odwiedziłem' niemal wszystkie porty lotnicze w Polsce i trzeba powiedzieć, że nasz Goleniów - chcę użyć właściwego słowa - jest ubożuchny: w loty, w infrastrukturę" - stwierdził senator Tomasz Grodzki (KO).

Poseł Artur Szałabawka (PiS) postulował m.in., aby zaplanować punkt, w którym można zawrócić przed wjazdem do Niemiec w Kołbaskowie.

"Niejednokrotnie zdarza się, że mieszkańcy, chcąc zjechać do Szczecina, niestety przegapiają zjazd i jadą dalej do Kołbaskowa, co wiąże się z sankcjami ze strony służb niemieckich, a także z długim nadrabianiem tego odcinka, aby zrobić zawrotkę" - mówił.

Parlamentarzyści zgodzili się również co do powstania listy dziesięciu najważniejszych inwestycji dla Zachodniopomorskiego, za którymi będą lobbować. Mają ją zatwierdzić podczas kolejnego posiedzenia zespołu.

W poniedziałek wybrano też wiceprzewodniczących gremium - zostali nimi senator Magdalena Kochan (KO) oraz posłowie Jarosław Rzepa (PSL-TD) i Artur Szałabawka (PiS). (PAP)

autorka: Elżbieta Bielecka
gn/