Arkadiusz Marchewka, który wziął udział w Kongresie Polskie Porty 2030 w Sopocie, przekonywał, że polskie porty są uznawane za strategiczny element narodowej gospodarki. "Będziemy robić wszystko, aby rozwijać te porty, aby realizować działania, które będą służyły rozbudowie infrastruktury zarówno w tej części lądowej, jak i morskiej" - powiedział.
"Patrząc na pierwszych pięć miesięcy i na przeładunki, które odbyły się w polskich portach, to tendencja jest wzrostowa" - ocenił sekretarz stanu.
Dodał, że kolejne inwestycje w portach będą zwiększać ten potencjał. "Myślę, że przed nami bardzo ważne lata, bo to, co się dzieje na świecie, bardzo mocno wpływa również na to, co się dzieje w Polsce" - stwierdził. Dodał, że polskie porty zyskują na znaczeniu i są bardzo ważnym hubem w całym łańcuchu logistycznych dla Europy Środkowo-Wschodniej.
"W poprzednim roku porty morskie osiągnęły rekordowe przeładunki - przeładowano w nich ok. 150 mln ton towarów" - powiedział Marchewka. Dodał, że pokazaliśmy, iż po "barbarzyńskim ataku putinowskiej Rosji na Ukrainę polskie port stanowiły ważne miejsce".
Arkadiusz Marchewka uważa, że potrzebne są nie tylko inwestycje w samych portach, ale też inwestycje drogowe czy kolejowe, które będą służyły również "nowemu rozdziałowi gospodarki morskiej - energetyce wiatrowej".
"Realizujemy budowę portów instalacyjnych, przygotowujemy odpowiednie drogi, aby porty mogły się rozwijać" - zapewnił Marchewka i podał przykład Drogi Czerwonej w Gdyni. "Jest ona uznawana za priorytet" - wskazał wiceszef MI. Zapowiedział, że "za cztery dni odbędzie się komisja oceny projektów inwestycyjnych Drogi Czerwonej, koniecznej dla Portu Gdynia", natomiast w przyszłym roku ma zostać złożony wniosek o decyzję środowiskową dla pierwszego odcinka tej drogi.
Droga Czerwona w planach ma połączyć port w Gdyni z systemem dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Ma mieć ok. 9 kilometrów. Jej wybudowanie spowoduje odciążenie często zakorkowanej Estakady Kwiatkowskiego.
Arkadiusz Marchewka w rozmowie z PAP zwrócił uwagę, że ok. dwa miesiące temu została przeprowadzona Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych dla I etapu realizacji Drogi Czerwonej (inwestycja zaplanowana w III etapach). Natomiast w tym tygodniu - jak przekazał - odbędzie się posiedzenie Komisji dla II i III etapu. "Jeśli popatrzymy na harmonogram, to w przyszłym roku chcielibyśmy złożyć wniosek o decyzję środowiskową dla I etapu" - zapowiedział sekretarz stanu.
Odbywający się w Sopocie Kongres Polskie Porty 2030 to druga edycja ogólnopolskiej konferencji skoncentrowanej na sektorze portów. Według organizatorów bierze w niej udział ok. 500 uczestników i ponad 70 ekspertów.(PAP)
Autor: Piotr Mirowicz
gn/