Wiceszef MI: polskie porty są ważnym hubem w łańcuchu logistycznym dla Europy Środkowo-Wschodniej

2024-06-10 14:20 aktualizacja: 2024-06-10, 14:28
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas inauguracji kongresu Polskie Porty 2030. Fot. PAP/	Marcin Gadomski
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas inauguracji kongresu Polskie Porty 2030. Fot. PAP/ Marcin Gadomski
Polskie porty są uznawane za strategiczny element narodowej gospodarki; są ważnym hubem w całym łańcuchu logistycznym dla Europy Środkowo-Wschodniej - mówił w poniedziałek w Sopocie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Arkadiusz Marchewka, który wziął udział w Kongresie Polskie Porty 2030 w Sopocie, przekonywał, że polskie porty są uznawane za strategiczny element narodowej gospodarki. "Będziemy robić wszystko, aby rozwijać te porty, aby realizować działania, które będą służyły rozbudowie infrastruktury zarówno w tej części lądowej, jak i morskiej" - powiedział.

"Patrząc na pierwszych pięć miesięcy i na przeładunki, które odbyły się w polskich portach, to tendencja jest wzrostowa" - ocenił sekretarz stanu.

Dodał, że kolejne inwestycje w portach będą zwiększać ten potencjał. "Myślę, że przed nami bardzo ważne lata, bo to, co się dzieje na świecie, bardzo mocno wpływa również na to, co się dzieje w Polsce" - stwierdził. Dodał, że polskie porty zyskują na znaczeniu i są bardzo ważnym hubem w całym łańcuchu logistycznych dla Europy Środkowo-Wschodniej.

"W poprzednim roku porty morskie osiągnęły rekordowe przeładunki - przeładowano w nich ok. 150 mln ton towarów" - powiedział Marchewka. Dodał, że pokazaliśmy, iż po "barbarzyńskim ataku putinowskiej Rosji na Ukrainę polskie port stanowiły ważne miejsce".

Arkadiusz Marchewka uważa, że potrzebne są nie tylko inwestycje w samych portach, ale też inwestycje drogowe czy kolejowe, które będą służyły również "nowemu rozdziałowi gospodarki morskiej - energetyce wiatrowej".

"Realizujemy budowę portów instalacyjnych, przygotowujemy odpowiednie drogi, aby porty mogły się rozwijać" - zapewnił Marchewka i podał przykład Drogi Czerwonej w Gdyni. "Jest ona uznawana za priorytet" - wskazał wiceszef MI. Zapowiedział, że "za cztery dni odbędzie się komisja oceny projektów inwestycyjnych Drogi Czerwonej, koniecznej dla Portu Gdynia", natomiast w przyszłym roku ma zostać złożony wniosek o decyzję środowiskową dla pierwszego odcinka tej drogi.

Droga Czerwona w planach ma połączyć port w Gdyni z systemem dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Ma mieć ok. 9 kilometrów. Jej wybudowanie spowoduje odciążenie często zakorkowanej Estakady Kwiatkowskiego.

Arkadiusz Marchewka w rozmowie z PAP zwrócił uwagę, że ok. dwa miesiące temu została przeprowadzona Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych dla I etapu realizacji Drogi Czerwonej (inwestycja zaplanowana w III etapach). Natomiast w tym tygodniu - jak przekazał - odbędzie się posiedzenie Komisji dla II i III etapu. "Jeśli popatrzymy na harmonogram, to w przyszłym roku chcielibyśmy złożyć wniosek o decyzję środowiskową dla I etapu" - zapowiedział sekretarz stanu.

Odbywający się w Sopocie Kongres Polskie Porty 2030 to druga edycja ogólnopolskiej konferencji skoncentrowanej na sektorze portów. Według organizatorów bierze w niej udział ok. 500 uczestników i ponad 70 ekspertów.(PAP)

Autor: Piotr Mirowicz

gn/