Skrócenie trasy WKD (do przystanku Warszawa Reduta Ordona) wzbudziło wiele emocji wśród mieszkańców, którzy wystosowali petycję do samorządowców z prośbą o wsparcie i wzmocnienie komunikacji zastępczej. Na ich prośby odpowiedzieli burmistrz Podkowy Leśnej Artur Tusiński i wójt gminy Michałowice Małgorzata Pachecka, którzy przekazali prośbę WKD i przeprowadzili negocjacje. Presja przyniosła efekt i pasażerom zapewniono zastępczą linię autobusową ZA1.
Wywalczone zmiany spowodowały, że choć czas dojazdu do centrum wydłużył się, bo przesiadki nie dość, że uciążliwe to również czasochłonne, to jednak sytuacja jest pod kontrolą.
W porannym szczycie na przystanku przesiadkowym Aleje Jerozolimskie WKD panowało jednak zamieszanie. Tłum pasażerów wysiadających z porannych pociągów usiłował wcisnąć się do podstawionego autobusu linii zastępczej. Nie wszystkim to się udało, ale ci, którzy zostali już po chwili mogli rozkoszować się miejscem w drugim autobusie, który właśnie podjechał. Odjazdy autobusów kontrolowane były przez nadzór ruchu ZTM.
Na Plac Zawiszy i Dworzec Centralny dojeżdżają z Jerozolimskich autobusy o numerach 127, 158, 517. Znacznie więcej opcji, jeśli pasażerowie chcą dojechać tylko do Zachodniego - wtedy można też wybrać którąś z linii: 178, 187, 191, 717 i 817.
Na samej stacji pomocą służył ubrany w pomarańczową kamizelkę informator ZTM, który pomagał w przesiadkach. Stamtąd można też dostać się do stacji, na której zatrzymują się pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich.
Wprowadzono wzajemne honorowanie biletów ZTM-KM-WKD. Bilety WKD są honorowane w liniach ZA1, a także od przystanku WKD Aleje Jerozolimskie w liniach 127, 158, 517, N35, N85 (do Dworca Centralnego), 717, 817 (do Dworca Zachodniego), 178 (do Ronda Zesłańców Syberyjskich), 187 (do Wawelskiej) i 191 (do Placu Narutowicza).
Z biletem można także korzystać z pociągów SKM (linia S1 z Pruszkowa do Warszawy Centralnej, S2 z Jerozolimskich na Śródmieście, S3, S4 z Jerozolimskich do Zachodniego), pociągów KM oraz tramwajów od Bitwy Warszawskiej 1920 do Dworca Centralnego (linie 7, 9, 25) lub Placu Zawiszy (linia 1).
Honorowanie biletów na linii S1 od Pruszkowa do Warszawy Centralnej oraz na linii 220 od WKD Opacz do Ratusza w Ursusie powoduje, że niektórzy pasażerowie mogą w drodze do Warszawy w ogóle pominąć WKD, wykorzystując w zamian tzw. dużą kolej.
Od niedzieli, 3 września, pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej nie dojeżdżają do stacji Warszawa Zachodnia, a w związku z tym również do Śródmieścia. Swój bieg kończą na stacji Warszawa Reduta Ordona. Taka organizacja ruchu ma potrwać do lipca 2024 r.
autorka: Marta Stańczyk
sma/