"Miasto st. Warszawa rozpoczyna procedurę powołania, bez konkursu, Wojciecha Farugi na stanowisko dyrektora Teatru Dramatycznego im. Gustawa Holoubka" - poinformował w mediach społecznościowych Artur Jóźwik.
Poinformował również, że Faruga zostanie powołany na 5-letnią kadencję od 1 listopada. "Do końca sierpnia jest jeszcze dyrektorem Teatru Polskiego w Bydgoszczy, ma też zobowiązania dotyczące pracy nad premierą we wrześniu i październiku w Teatrze Narodowym w Warszawie" - dodał.
Na swoją zastępczynię Faruga wskazał Julię Holewińską, reżyserkę i dramaturżkę oraz Mariusza Guglasa - obecnie p.o. dyrektora Teatru Dramatycznego.
"W porozumieniu z Mariuszem Guglasem, p.o. dyrektora Teatru Dramatycznego, ustalono, że Wojciech Faruga już od czerwca, będzie zatrudniony w Teatrze Dramatycznym, jako konsultant ds. programowych, aby przygotować repertuar na sezon 2024/2025" – napisał Jóźwik.
"Po nierozstrzygniętym konkursie na dyrektora Teatru Dramatycznego zdecydowaliśmy o odstąpieniu od procedury konkursowej. Zwróciłam się z propozycją do Wojciecha Farugi, któremu kończy się kontrakt w Teatrze w Bydgoszczy. Propozycja programowa, doświadczenie zarządzania teatrem publicznym i pozycja Wojtka Farugi jako reżysera są najlepszą rekomendacją. Uważam, że Wojciech Faruga najlepiej podoła wyzwaniom związanym z poprowadzeniem największej miejskiej sceny, zarówno pod względem artystycznym jak i organizacyjnym" – informuje Aldona Machnowska-Góra, wiceprezydentka m.st. Warszawy.
Powołanie bez konkursu zakłada uzyskanie zgody na odstąpienie od procedury konkursowej od Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz uzyskanie opinii od środowisk twórczych i związków zawodowych działających w teatrze.
Wojciech Faruga i Julia Holewińska przedstawili wizję repertuarową i plan rozwoju teatru: "Teatr Dramatyczny to jedna z najważniejszych scen w kraju, z ogromnymi tradycjami, zasobami i potencjałem. Od kilku sezonów boryka się jednak z różnorakimi kryzysami i podziałami. Podzielony jest zespół i widownia. W naszej opinii nadrzędnym celem nowej dyrekcji teatru powinna być zatem próba połączenia, scalenia, dialogu. Spajanie horyzontów rozumiemy wielopłaszczyznowo" - wskazali.
Zaznaczyli, że chcą, by "Teatr Dramatyczny był miejscem, które łączy, także przeciwieństwa, miejscem otwartym dla wszystkich, miejscem dialogu, miejscem, które nie wyklucza ze względu na światopogląd, wiek, gust czy wykształcenie". "Chcielibyśmy, by był spoiwem wielu pokoleń, miejscem spotkań i wymiany myśli, które połączy wiele środowisk. Ważne jest dla nas, by teatr miał różnoraki repertuar, który przyciągnie widownię o bardziej tradycyjnych upodobaniach (Duża Scena) jak i odbiorców bardziej progresywnych (Mała Scena)" - dodali.
"W dobie kryzysu, inflacji, ale także nadprodukcji, łączenie zasobów warszawskich instytucji wydaje się niezwykle ważne. W ramach idei łączenia horyzontów ważne jest także, by Teatr Dramatyczny stał się pomostem do wymiany twórczej pomiędzy Wschodem a Zachodem. Teatr Dramatyczny jest teatrem miejskim, dlatego chciałbym, by odpowiadał na wyzwania współczesnej, dynamicznie zmieniającej się Warszawy z jej wielokulturowością i różnorodnością" - podkreślili Wojciech Faruga i Julia Holewińska.
Wskazali także, że do współpracy przy każdym spektaklu zapraszą uznanych pisarzy i reżyserów. "Zależy nam bowiem na jak najwyższym poziomie literacko-artystycznym spektakli. W naszej propozycji programowej znaleźli się także reżyserzy i reżyserki filmowi. Łączenie osób zajmujących się literaturą i teatrem, a także filmem i teatrem, rozumiemy, jako kolejną płaszczyznę realizacji hasła spajania horyzontów. Wierzymy, że praca z nimi może być atrakcyjna dla zespołu aktorskiego Teatru Dramatycznego" - wskazali.
"Zależy nam, by w Teatrze Dramatycznym pracowali reżyserzy i reżyserki, którzy rzadko współpracują z warszawskimi scenami. Mamy bowiem wrażenie, że kilka z warszawskich scen zaprasza tę samą grupę twórców i twórczyń, co mocno zaciera autonomiczność poszczególnych scen. Do współpracy pragniemy zapraszać również twórców i twórczynie spoza Polski" - wskazali Faruga i Holewińska.
Wojciech Faruga studiował na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, a także w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego.
W Teatrze Dramatycznym w Warszawie przygotował akcję performatywną "Kniaź Patiomkin. Siedem snów Schmidta o rewolucji" według Micińskiego (2008). Był współscenarzystą (2010- 2016) wydarzeń w ramach akcji Domu Spotkań z Historią "Wyłącz system" (m.in. "Radiostacja" i "Tele-le-wizor"), a także współautorem odcinka serialu teatralnego "XIX>XXI. Powrót do przyszłości" dla Centrum Nauki Kopernik i zwycięskiej koncepcji ekspozycji Muzeum Katyńskiego.
Jego prace teatralne często powstają w oparciu o autorskie scenariusze, nierzadko przygotowuje do nich również scenografię.
W kolektywie teatralnym 52°43’N19°42’E PROJECT Faruga zrealizował wielokrotnie pokazywane na międzynarodowych festiwalach spektakle "Carson City" (scenariusz, reżyseria, scenografia) i "San Fernando Valley" (reżyseria, scenografia).
Był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK (2012-2021) oraz 18. Światowego Kongresu Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ (2014).
Wyreżyserował takie spektakle, jak: "Wszyscy święci" (Teatr Polski, Bydgoszcz), "Betlejem polskie" (Teatr Dramatyczny, Wałbrzych), "W środku słońca gromadzi się popiół" (Teatr Stary), "Prawy lewy na obcasie" (Tbilisi International Festival of Theatre), "Trędowata. Melodramat" (Teatr Polski, Bydgoszcz, wideo), "Balladyna. Kwiaty ciebie nie obronią"(Teatr Dramatyczny, Wałbrzych), "Lalka. Najlepsze przed nami" (Teatr Powszechny, Warszawa), a także "Spowiedź motyla"(Teatr Ateneum, również scenografia), "Królowa Margot. Wojna skończy się kiedyś" Teatr Polski, Bielsko-Biała), "Maria Antonina. Ślad królowej" (Teatr Polski, Bydgoszcz, również scenografia), "Antoniusz i Kleopatra" (Teatr Jaracza, Łódź) oraz "Mewa" (Teatr Powszechny, Warszawa), "Rosemary" (Teatr Śląski, Katowice, także scenografia), "Dekalog" (Royal District Theatre w Tbilisi, Teatr Narodowy, Warszawa), "Walentyna" (Teatr TV), "Nieważkość" (Teatr Nowy Proxima, Kraków, także scenografia), "Matka Joanna od aniołów" (Teatr Narodowy, Warszawa) i "Tysiąc nocy i Jedna. Szeherezada 1979" (Teatr Słowackiego).
W 2020 r. został powołany na stanowisko dyrektora Teatru Polskiego w Bydgoszczy na cztery sezony artystyczne.
W 2023 r. zadebiutował na scenie warszawskiej Opery Narodowej - Teatru Wielkiego realizacją opery "María de Buenos Aires" Piazzolli, a w 2024 r. zrealizował operę buffa "Cosi fan tutte" Mozarta. "Różne są drogi reżyserów, którzy przychodzą do opery. Moja droga jest tą, która wiedzie od teatru dramatycznego. Jednak pomysł na reżyserowanie opery nie jest przypadkowy. Myślę, że najlepiej to nazwać marzeniem, które się spełnia tu, w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej" - powiedział PAP Wojciech Faruga. "Nie widzę aż tak wielu różnic między operą a teatrem, choć wielu uważa operę za coś skostniałego, bardzo konwencjonalnego" - dodał.
Wojciech Faruga otrzymał wiele nagród, m.in. na: 11. Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy za "Wszystkich świętych", 19. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w Warszawie za "Betlejem polskie", 48. Worldfest Independent Film Festival w Houston – Platinum Remi Award za "Walentynę". Został również uhonorowany Nagrodą im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera w sezonie teatralnym 2022/2023. (PAP)
autorka: Anna Kruszyńska
gn/